واکنش بازار مسکن به مالیات خانه های خالی

به گزارش مجله جغتای، یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که جریمه های مالیاتی برای واحد های خالی از سکنه ممکن است در کوتاه مدت منجر به عرضه این واحد ها و کنترل نسبی قیمت ها گردد، اما در بلندمدت تاثیر منفی بر حوزه ساخت و ساز دارد و به رشد قیمت ها منجر خواهد شد.

واکنش بازار مسکن به مالیات خانه های خالی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، حسن محتشم دولت برای اعمال مالیات واحد های خالی دلایلی دارد؛ در صورت اعمال مالیات بر خانه های خالی، نگه داشتن واحد ها مقرون به صرفه نخواهد بود و سازندگانی که پیروز به فروش واحد های خود نمی شوند آن ها را به اجبار وارد بازار اجاره می نمایند. این موضوع ممکن است در کوتاه مدت به کنترل قیمت ها در بخش اجاره یا خرید و فروش منجر گردد. اما تاثیر منفی در فراوری مسکن خواهد داشت. سازندگان اگر ببینند ساخت و ساز صرفه مالی ندارد از این حوزه خارج می شوند و با کمبود عرضه، قیمت ها افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: هر هزینه ای از قبیل عوارض صدور پروانه، خدمات نظام مهندسی، قیمت نهاده های ساختمانی یا مالیات به مالکان تحمیل گردد نهایتا به مصرف نماینده منتقل خواهد شد. دولت به جای تنبیهات مالیاتی باید کاری کند که کسی سود اضافه از بازار مسکن برداشت نکند. در واقع با اقدامات تشویقی، فراوری مسکن را افزایش دهد و از طرف دیگر جلوی خرید و فروش های سفته بازانه را بگیرد.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: اگر دولت به مالیات خانه های خالی ورود کند ممکن است بعدا وسوسه گردد که در قیمت مسکن و اجاره بها نیز دخالت کند. اتفاق بد در این فرآیند آن است که سازندگان نمی توانند با سود متعارفی واحد های خود را بفروشند، بنابراین از گردونه خارج می شوند. خروجی این شرایط به ضرر دولت و کسانی است که فاقد مسکن هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 797

به "واکنش بازار مسکن به مالیات خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش بازار مسکن به مالیات خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید