یک واژه برای جنگیدن با ویروس و تنهایی

به گزارش مجله جغتای، برقراری تماس با دیگران در اوقاتی که خودتان احساس غم و تنهایی می کنید نشانه ضعف شما نیست. شما از شبکه درهم تنیده و منحصربفردِ روابطی استفاده می کنید که مقدر شده است انسان ها آن را پرورش دهند و از آن بهره مند شوند.

یک واژه برای جنگیدن با ویروس و تنهایی

خبرنگاران | اگر تا به حال قبل از خواب احساس غم یا تنهایی نموده باشید می دانید خوابیدن هم شما را سرحال و پرانرژی نمی نماید. حالتِ احساسی شما در شب می تواند تاثیر ژرفی بر سیستم استرس بدن شما بگذارد. همه ما می دانیم کووید تا چه حد سطوح انزوای ما را بالا برد. پوشیدن ماسک با اینکه اقدام پیشگیرانه مهمی است، اما معادلِ قرار دادنِ یک دیوارِ احساسی میان خودتان و دیگران است، چون نمی توانید حالات صورت دیگران را تشخیص دهید. این حالات به وسیلهِ مراکز احساسیِ مغز که به ما حس ایمنی می دهند، پردازش می گردد. علاوه بر این، عدم تماس روزانه در اثر نشستن طولانی مدت جلوی مانیتورِ کامپیوتر هرگز جایگزینِ تماس واقعی چهره به چهره و انسانی نمی گردد.

به گزارش خبرنگاران ، طبق مطالعاتِ اقدامات آموزشگاه ملی علوم، احساسِ تنهایی، غم، هراس و عدم کنترل از یک روز قبل با افزایشِ واکنشِ بیداریِ کورتیزولِ روز بعد همراه است. وقتی کورتیزول سیل وار وارد بدن و مغز می گردد، با کاهش سلول های T (تی) سیستم ایمنی را از کار می اندازد، در واقع کورتیزول سلول های NK را از بین می برد؛ سلول های مهم ایمنی که با ویروس ها و حتی بعضی از انواع تومور ها مبارزه می نمایند.

تصور کنید چه روزها، هفته ها یا حتی ماه هایی احساس تنهایی و انزوا را تجربه کردید. این شرایط یک حالت استرس مزمن ایجاد می نماید که در نهایت منجر به ایجاد مشکلاتی برای سلامتی خواهد شد. از هر 10 دارویی که به طور معمول تجویز می شوند، 8 دارو برای درمان نشانه های استرس است. اینجا جایی است که خودمطلعی باید وارد عمل گردد.

خودمطلعی چگونه من را به ما تبدیل می نماید

یکی از باور های اشتباه درباره خودمطلعی این است که خودمطلعی را اساساً توجه کردن به چیزی می دانند که از درب احساس وارد می گردد، مانند مطلعی از افکار و احساسات. بله، شاید درست باشد، اما اگر خودمطلعی همین باشد، خودمطلعی از نوعِ تنها و منزویِ آن است. خودمطلعی برای کاستنِ رنج به ما می آموزد چگونه دنیا را به وسیله درهم آمیختگیِ همه جانبه با محیط مان تجربه کنیم به این معنا که بازتاب خودمان را در جامعه انسانی، هوا، آب، سیاره، گیاهان و تمام موجوداتِ ریز و درشت ببینیم.

در فرهنگ ما، استقلال ارزشمند است. این توهمِ استقلال برای من زمانی اهمیت یافت که در صومعه بودم و نخستین غذایم را با راهبان خوردم. تمام غذای ما از سوی جامعه نزدیکی به نام مردمان برمه پیشکش شده بود. احساس شرمندگی بر من غلبه کرد از این حرکت سخاوتمندانه و درک این که حتی کوچک ترین لقمه درون بشقاب های ما حاصل شبکه درهم تنیده وسیعی از هستی هاست: خورشید، باران، مواد مغذیِ طبیعی و کوشش انسان. این درک مرا به دیگران نزدیک تر کرد، چون آموختم قدردان تمام چیز هایی باشم که زندگی را برایم میسر نموده اند.

حدس زدید آن تک واژه ای که با ویروس ها و تنهایی می جنگد چیست؟ روابط؛ من به عمد از شکلِ جمعِ این واژه استفاده کردم، چون ارتباطات ما با دنیای پیرامون به اشکال گوناگون جلوه می یابد.

اگر بار دیگر قبل از خواب احساس تنهایی کردید، به یاد بیاورید که بدن شما از تجربیات اجتماعی و احساسی که در طول روز داشته اید، مطلع است. اگر احساس تنهایی کنید، بدن شما واکنش کورتیزول شما را تقویت می نماید، چون احساس می نماید باید شما را برای چیزی آماده کند که به تصورش یک روز استرس زا خواهد بود.

نسخه خودمطلعی برای مبارزه با ویروس ها و ابر های سیاهِ تنهایی

روابط دوطرفه مثبت و رضایت بخش ایجاد کنید. این کار زمان بر است، اما برترین کوهنورد دنیا قدم به قدم به این جایگاه بالا رسیده است. از همین امشب دست به کار شوید و یک قدم ساده بردارید که آغازگر ارتباط شما با فرد دیگری باشد. شاید دیگران از احساس شما بی خبر باشند، پس شما پیش قدم شوید و به وسیله یکی از راه های زیر اقدام کنید:

- به کسی زنگ بزنید که بتواند لبخند به لبان شما بیاورد.

- به کسی که می شناسید پیغام بدهید و برای او شب خوبی را آرزو کنید.

- پیش از خواب، کسی را که نزدیک شماست در آغوش بگیرید و او را ببوسید.

- برای کسی که شاید احساس تنهایی می نماید وقت بگذارید و با او تماس بگیرید.

- پیش از این که کار بالا را انجام دهید، از قبل به یک خاطره خوب از رابطه تان با آن فرد فکر کنید.

- تجربه تان را از ارتباط با این فرد که حالتان را بهتر نموده بنویسید.

نتیجه گیری

برقراری تماس با دیگران در اوقاتی که خودتان احساس غم و تنهایی می کنید نشانه ضعف شما نیست. شما از شبکه درهم تنیده و منحصربفردِ روابطی استفاده می کنید که مقدر شده است انسان ها آن را پرورش دهند و از آن بهره مند شوند. سعی کنید در طول روز از حالات احساسی تان مطلع باشید. به خودتان اجازه دهید از انواع شخصیت هایی که دنیا هستی سر راه شما قرار می دهد استقبال کنید و لذت ببرید.

منبع: psychologytoday

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 24 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1374

به "یک واژه برای جنگیدن با ویروس و تنهایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک واژه برای جنگیدن با ویروس و تنهایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید