آمادگی اتحادیه عرب برای نظارت بر آتش بس در لیبی

به گزارش مجله جغتای، دبیرکل اتحادیه عرب از آمادگی این اتحادیه برای نظارت بر اجرای آتش بس در لیبی خبر داد.

آمادگی اتحادیه عرب برای نظارت بر آتش بس در لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری الوسط - لیبیا، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: این اتحادیه آماده است تا به لیبیایی ها در اجرای مصوبات نشست گفت وگوهای سیاسی و نظارت بر آتش بس کمک کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

احمد ابوالغیط که از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مجازی اعضای شورای امنیت شرکت کرده بود، گفت: اتحادیه عرب آمادگی دارد که از لحاظ حقوقی و فنی به لیبیایی ها کمک کند تا بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات سراسری 24 دسامبر 2021 را لیبی فراهم کند و برآن نظارت داشته باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی تاکید کرد: اتحادیه عرب از تلاش سازمان ملل برای انتها دادن به بحران داخلی لیبی حمایت می کند و در کنار لیبیایی ها می ایستد و اطمینان دارد، با همکاری کشورهای همجوار (مصر) فرایند مذاکرات سیاسی در لیبی به انتها می رسد و لیبیایی ها این توانمندی را دارند، توافقاتی را که امضاء می کنند، اجرایی خواهند کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب از مزدوران و تمام نظامیان بیگانه خواست تا بر اساس تواقفنامه آتش بس (کمیته مشترک نظامی 5-5) خاک لیبی را ترک کند چرا که این اقدام سبب می شود تا سایه تهدید شبه نظامیان برای همیشه از سر لیبی کم شود.

وی شرح داد: اگرمزدوران و نظامیان بیگانه از لیبی بیرون رانده نشوند، هیچ توافقی نمی تواند، این کشور را از مرحله انتقالی عبور دهد لذا اتحادیه عرب براین باور است، چنانچه به دخالت های بیگانگان انتها داده نشود، تمام تلاش ها برای انتها دادن به بحران لیبی بی نتیجه خواهد بود.

کمیته مشترک نظامی از پنج کننده نظامی و امنیتی دولت طرابلس - غرب و دولت طبرق - شرق لیبی تشکیل شده است. این کمیته مسئولیت نظارت بر اجرای آتش بس در این کشور را به عهده دارد.

چندی پیش دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از شکننده بودن آتش بس در لیبی خواستار اعزام ناظران بین المللی به این کشور شد تا بر فرایند اجرای آتش بس نظارت داشته باشد.

این درخواست ها در حالی مطرح می شود که طی دو یا سه ماه اخیر گزارشی از نقض آتش بس مخابره نشده است و لیبیایی ها به دقت بر فرایند این آتش بس نظارت دارند و همین موضوع سبب شده تا فرایند مذاکرات سیاسی پیش بفرایند و توافقاتی درباره برگزاری انتخابات سراسری و تشکیل قدرت اجرایی واحد انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 646

به "آمادگی اتحادیه عرب برای نظارت بر آتش بس در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی اتحادیه عرب برای نظارت بر آتش بس در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید