آمریکا در چه شرایطی به برجام باز می شود؟

به گزارش مجله جغتای، خبرنگاران : یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: همه آن دستورهای اجرایی که ترامپ اعمال نموده است، باید برداشته گردد تا زمینه بازگشت به برجام با حضور آمریکا در جلسات 1+5 فراهم گردد.

آمریکا در چه شرایطی به برجام باز می شود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، صباح زنگنه درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام اظهار کرد: بایدن و مشاورانش هر از گاهی مطرح کردند که به برجام برمی گردند، اما بازگشت به برجام بعد از آن همه اقدامات مخرب ترامپ یک بازگشت ساده و بدون انجام بعضی مقدمات نخواهد بود. بازگشت به برجام به معنای انجام تعهدات یک کشور عضو برجام است و این تعهدات معین است.

وی ادامه داد: ایران تعهداتی داشته که به آنها عمل نموده است و دولت های عضو برجام و آمریکا از انجام آن شانه خالی کردند. بعضی راسا تعهداتشان را اجرا نکردند و بعضی هم تحت فشار آمریکا. این تعهدات شامل دو زمینه معین اقتصادی و اقتصادی است که باید عادی سازی گردد و دوم به لحاظ انتقال تکنولوژی است. ایران عضو آژانس است و ان پی تی را امضا نموده و از امکانات این معاهده باید بهره مند گردد، از این رو بازگشت آمریکا به برجام باید این دو زمینه را فراهم کند. همه آن دستورهای اجرایی که ترامپ اعمال نموده است، باید برداشته گردد تا زمینه بازگشت به برجام با حضور آمریکا در جلسات 1+5 فراهم گردد. طبعا این بازگشت احتیاج به تهیه مقدماتی دارد و برطرف تحریم های اقتصادی و اقتصادی به تدریج از ایران باید انجام گردد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره آینده روابط ایران و آمریکا اظهار کرد: بحث بازگشت به برجام در یک چارچوب کلی تر باید نگاه گردد، برجام یک برنامه و پروژه است نه یک فرایند. این که کل معادلات و روابط ایران محکوم به برجام باشد، درست نیست. ایران کشور برزگ و مهمی در منطقه و دنیا است و جمعیت بسیار فعال و پرانرژی دارد و تغییرات اجتماعی، علمی و اقتصادی فراوانی در ایران و منطقه اتفاق افتاده است، از این رو صندلی ایران در مطنقه و دنیا باید مورد احترام کشورهای عظیم قرار بگیرد. صرف برنامه ای به اسم برجام نمی تواند جوابگوی صندلی، ظرفیت، نقش و موقعیت ایران باشد. باید برای آن فکر، تعریف و سناریوهایی داشت و با هدف پیش رفت.

زنگنه درباره اجرای پیش شرط های ایران برای بازگشت آمریکا به برجام اظهار کرد: یک توافقی در حال انجام بود و اعضای آن به تعهدات شان غیر از ایران کمتر عمل کردند که بعضا در نتیجه فشار و محدودیت های آمریکا بود. در این راستا یک مسافر پیاده شد و حالا می خواهد به آن برگردد، این اتوبوس در حال حرکت است، آنها باید سرعت شان را آنچنان زیاد نمایند که به آن برسند، یعنی قرار نیست اتوبوس به خاطر بازگشت آنها بایستد یا سرعتش را کم کند. آمریکا تاخیرهایی در این راستا داشته است و باید خود را به شرایط قبلی بازگرداند و مقداری هم بر سرعت اجرای تعهداتش بیفزاید تا به اتوبوس برسد. وقتی به اتوبوس رسید و توانست سوار گردد آن وقت یک مسافر عادی است و می تواند مسایل و موضوعات مورد نظرش را مطرح کند.

وی اعلام نمود که در این شرایط ایران باید بر انسجام در موضع گیری ها و بیانیه ها تاکید کند؛ اینکه هر کسی برای خودش سخنی بگوید که به اخلال در فرایند بینجامد، مطلوب نیست، در عین حال که انتقاد و نظر کارشناسی مانعی ندارد.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این پرسش که تا وقتی آمریکا دوباره سوار بر اتوبوس نشده است و در عین حال در کوشش است که به آن بازگردد، ایران باید اقدامات هسته ای اش را با تاخیر انجام دهد یا آنها را تعلیق کند گفت: خیر. ایران باید تا زمانی که آمریکا کامل به برجام برنگشته است اقداماتش را انجام دهد. این اقدامات تنها زمانی به حالت تعلیق در می آید که همه طرف های برجام به همان اندازه که ایران تعهداتش را انجام داده است و تا الان اجرا می شد را انجام دهند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 525

به "آمریکا در چه شرایطی به برجام باز می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در چه شرایطی به برجام باز می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید