دیوان لاهه: صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را داریم

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، دادگاه عالی سازمان ملل مستقر در لاهه هلند (دیوان بین المللی دادگستری) (ICJ) هم اکنون با رد مخالفت واشنگتن، رای خود را درباره اینکه آیا صلاحیت دارد به شکایت ایران از آمریکا در مورد اقدام واشنگتن در اعمال تحریم علیه ایران، رسیدگی کند یا خیر را خاطرنشان کرد.

دیوان لاهه: صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را داریم

بر این اساس، دیوان لاهه اعتراض آمریکا در مورد اینکه این دادگاه صلاحیت ندارد تا به شکایت تهران از واشنگتن در پرونده نقض عهدنامه مودت رسیدگی کند را رد کرد.

به گزارش خبرنگاران، این دادگاه در جلسه چهارشنبه 11 مهر ماه 1397 خود دستور داد که آمریکا تحریم هایی که حمل و نقل هوایی غیر نظامی را برای ایران محدود می نماید و همچنین تحریم هایی که دسترسی ایران به کالاهای بشر محبت آمیز از جمله محصولات کشاورزی، دارویی و … را محدود می نماید؛ لغو شوند.

در جلسه روز مذکور، رئیس این دادگاه خاطرنشان کرد: تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته ای و احیای بخشی از محدودیت ها از جمله لغو مجوز واردات از ایران و مبادلات اقتصادی با این کشور، می تواند بعضی از حقوق ایران در پیمان مودت را محدود کند. دیوان معتقد است که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داراست. اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن کوشش می نماید تحریم ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد را ناکافی می دانیم. به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد. دیوان معتقد است که بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، ایالات متحده باید به نحو مقتضی محدودیت های اعمال شده در زمینه اقلام دارویی، بشرمحبت آمیز، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم 8 می 2018 علیه ایران را برطرف کند.

بر اساس چند بند پیمان مودت ایران و آمریکا (سال 1955)، طرفین از اعمال محدودیت تجاری و اقتصادی بر یکدیگر منع شده اند.

مواضع خصمانه دولت آمریکا علیه تهران

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا 8 ماه مارس سال 2018 میلادی (18 اردیبهشت سال 1397) به بهانه های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته ای کشورهای 1+5 با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

واکنش ایران به انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا

لازم به ذکر است که یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران نیز بر اساس مادتین 26 و 36 مصرح در این توافق بین المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ بعضی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 733

به "دیوان لاهه: صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوان لاهه: صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید