افزایش 8587 واحدی شاخص بورس

به گزارش مجله جغتای، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در انتها معاملات امروز با رشد 8587 واحد روبه رو شد.

افزایش 8587 واحدی شاخص بورس

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، امروز دوشنبه که به عنوان اولین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در هفته به شمار می رود، بورس اوراق بهادار تهران بعد از عرضه اولیه چهارشنبه هفته گذشته امروز فرایند رو به رشد به خود گرفت، به گونه ای که در انتها معاملات شاخص کل با افزایش 8587 واحد به رقم یک میلیون و 157 هزار و 229 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 1792 واحد به رقم 383 هزار و 829 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 626 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 5.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب بیش از یک میلیون فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 684 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از 7 هزار و 809 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، امروز معامله گران بیش از 12 هزار و 493 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص های بورس مثبت بودند، به گونه ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی 0.75 درصد رشد کردند همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.47 درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 0.52 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 0.97 درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم بورس 0.47 درصد افزایش یافت.

امروز نماد های فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پتروشیمی پردیس، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی نوری به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نماد انرژی 3 مربوط به بورس انرژی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته اند.

نماد های پرتراکنش امروز مربوط به صنعت غذایی کوروش، پالایش نفت اصفهان، زرماکارون، صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه و ایران خودرو بوده اند.

هر واحد سرمایه گذاری صندوق پالایش یکم امروز به 7413 معامله شد، در حالی که دولت آن را به 10 هزار تومان به مردم فروخت، بنابر این خریداران پالایش یکم بعد از 7 ماه هنوز با 26 درصد زیان همراه هستند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 16 واحد رشد نموده و به رقم 17 هزار و 720 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 180 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 280 هزار فقره معامله و به ارزش 7 هزار و 809 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد های ذوب آهن، پتروشیمی زاگرس و توسعه اقتصادی مهر آیندگان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد های نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امیدتابان هور، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و پخش هجرت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته اند.

نماد های پرتراکنش در فرابورس امروز شامل گسترش صنایع روی ایرانیان، صنایع چوب خزر کاسپین، ذغال سنگ پروده طبس، ذوب آهن اصفهان، سرمایه گذاری پویا، شیر پاستوریزه پگاه گیلان و توسعه و عمران استان کرمان بوده اند.

با توجه به حضور 57 میلیون ایرانی در بورس بازار سرمایه به یکی از بازار های مهم و تأثیرگذار در اقتصاد تبدیل شده که این مسأله در مناظرات کاندیدا های ریاست جمهوری هم مورد توجه نهاده شد و هر یک به زغم خود راه چاره هایی برای تقویت بازار ارائه می کردند.

یکی از رسالت های بازار سرمایه تأمین اقتصادی برای شرکت های عظیم و بنگاه های بورسی و فرابورسی است البته شرکت های دولتی هم به نوبه خود می توانند از بازار سرمایه تأمین اقتصادی انجام دهند، اما وظیفه دولت حمایت مؤثر از بازار سرمایه و حضور گسترده مردم در این بازار باید باشد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 892

به "افزایش 8587 واحدی شاخص بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 8587 واحدی شاخص بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید