تیم ترامپ حالا انتقال قدرت از اوباما را هم زیر سوال برده است

به گزارش مجله جغتای، تنها دوره انتقال قدرت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا نیست که زیر ذره بین قرار گرفته است. دونالد ترامپ و همپیمانانش به فرآیند انتقال قدرت چهار سال پیش متوسل شده اند تا به غلط استدلال کنند که دموکراتها هم در آن زمان از دادن فرصتی عادلانه به شروعی پاک برای ریاست جمهوری ترامپ خودداری کردند.

تیم ترامپ حالا انتقال قدرت از اوباما را هم زیر سوال برده است

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کایلی مک انانی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید چند روز پیش از تریبون کاخ سفید این مورد را مطرح ساخته و همین ایده از سوی وکیل شخصی ترامپ و مدیر سابق اطلاعات ملی دولتش هم مطرح شد.

این مقایسه ها بخشی از یک تلاش کلی تر از سوی ترامپ و تیمش با هدف تضعیف مشروعیت انتخاب بایدن به ریاست جمهوری و حقش برای داشتن یک انتقال قدرت منظم از طریق مطرح نمودن مسائل غلط هم درباره فصل انتخابات و هم درباره رفتار ترامپ در چهار سال پیش هستند.

مک انانی به خبرنگارانی که درباره خودداری دولت ترامپ از همکاری با انتقال قدرت بایدن سوال پرسیدند، گفت: ارزش دارد که به خاطر بیاوریم به این رئیس جمهور هرگز یک انتقال قدرت منظم داده نشد. ریاست جمهوری او هرگز مورد پذیرش قرار نگرفت.

اما این وضعیتها خیلی با هم فرق دارند.

هیلاری کلینتون یک روز بعد از شکستش در سال 2016 شکست در انتخابات را پذیرفت.

روز بعد، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا که ترامپ را یک تهدید موجودیتی برای کشورش توصیف کرده بود. از او به عنوان رئیس جمهور منتخب به کاخ سفید دعوت کرده و با او در دفتر بیضی دیدار کرد. دستیاران اوباما به کارمندان بعدی متعلق به ترامپ پیشنهاد کمک دادند.

ترامپ در سخنرانی افتتاح ریاست جمهوری اش از اوباما و همسرش میشل از بابت کمکهای خوشایندشان در سراسر این انتقال قدرت تشکر کرده و آنها را عالی خواند.

حرف تیم ترامپ درباره اینکه انتقال قدرت او پرآشوب بود غلط نیست اما این آشوب از بسکمک لحاظ حاصل اقدامات خود او بود.

ترامپ اقدام به اخراج کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، از ریاست تیم انتقال قدرتش کرده و ماه ها برنامه ریزی را به نفع یک فرآیند استخدام اعضای کابینه که گاهی شبیه به یک شوی واقعی در تلویزیون بود، کنار گذاشت. تیم او پیشنهادهای کمک از جانب دولت در حال کناره گیری اوباما را نادیده گرفت.

این ها خیلی با توصیفاتی که مک انانی مطرح نمود همچنان که فشارها بر ترامپ برای پذیرفتن شکست و همین طور بر دولتش برای شروع همکاری با تیم انتقال قدرت بایدن افزایش می یابد فاصله دارند. در کنار مسائل دیگر، جلوی دسترسی بایدن به گزارش های اطلاعاتی روزانه ریاست جمهوری و همینطور گزارشهای دقیق درباره برنامه توزیع واکسن همچنان که تلفات ویروس کووید 19 در آمریکا به 255000 تن می رسد، گرفته شد.

ترامپ از پذیرفتن شکست در انتخابات سر باز زده و به جایش ادعاهای بی اساس درباره تقلب انتخاباتی مطرح کرده و تلاش داشته چالشهای حقوقی که ریسک تضعیف سنتهای دموکراتیک کشور را دارند به راه بیندازد.

ترامپ در سال 2016 به رغم ادعاهایش با همکاری استانداردی طی انتقال قدرت روبرو شد.

اما تیم ترامپ تا حد زیادی توصیه های کارمندان اوباما را نادیده گرفت و دفاتر گزارش را بازنشده گذاشت و آی پدهای ویژه حاوی محتواها را نادیده گرفت. فقدان آمادگی سبب شد که دستیاران حتی از نحوه کار با سیستم ارتباطی بالای سرشان در بال غربی کاخ سفید بی اطلاع بمانند.

مک انانی و دیگران ادعا کرده اند که تحقیقات اف.بی.آی که در تابستان 2016 در مورد احتمال مداخله انتخاباتی گشایش یافت باعث تضعیف ترامپ شد؛ تحقیقاتی که بعدا زیر نظر رابرت مولر، بازرس ویژه در مه مه بعد از آن و در پی اخراج جیمز کومی از مدیریت اف.بی.آی از سوی ترامپ قرار گرفت.

رودی جولیانی، وکیل ترامپ در یک کنفرانس خبری طی چند روز پیش ادعا کرد اف.بی.آی دسیسه تبانی با روسیه را ساخت که این به ترامپ آسیب زده و 40 میلیون دلار هزینه برای کشور ما در پی داشت. ریک گرنل، سفیر سابق ترامپ در آلمان و مدیر موقت اطلاعات ملی گفته چیزی که اوباما پیشنهاد داد یک انتقال قدرت صلح آمیز نبود زیرا اف.بی.آی از قبل در جهت تضعیف ترامپ کار میکرد.

اوباما هیچ نقشی در دستور دادن به تحقیقات اف.بی.آی در مورد روابط میان روسیه و کمپین ترامپ یا اخلال در انتقال قدرت به ترامپ نداشت. هر چند که اوباما اطلاع داشت که مقامهای اطلاعاتی دولتش در حال تحقیق در مورد مداخله روسیه هستند، و نگرانی هایی درباره ترامپ و سابقه اش داشت، تصمیمات مربوط به تحقیقات نه از سوی وی بلکه از سوی آژانسهای اطلاعاتی و ضابط قانون در دولتش اتخاذ شدند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 540

به "تیم ترامپ حالا انتقال قدرت از اوباما را هم زیر سوال برده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیم ترامپ حالا انتقال قدرت از اوباما را هم زیر سوال برده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید