خبرنگاران بازخوانی توافق قره باغ

به گزارش مجله جغتای، باکو- خبرنگاران- روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان 20 آبان با امضای بیانیه ای، به جنگ 44 روزه قره باغ خاتمه دادند و رژیم آتش بس در منطقه به اجرا گذاشته شد، اما گویا این توافق، همه طرف ها را راضی نکرده است.

خبرنگاران بازخوانی توافق قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی خانه دوبلکس ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران هنگامی که خبر امضای این توافق از مسکو انتشار یافت، در جمهوری آذربایجان پیروزی و در ارمنستان شکست معنا شد و مردم در باکو با شادمانی به خیابان ها آمدند و در ایروان خشمگین به نهادهای دولتی حمله بردند.

اما حالا آمریکاییها به صراحت می گویند، این توافق را قبول ندارند و قدرت های غربی می گویند، موضوع قره باغ باید در چارچوب گروه مینسک حل و فصل گردد.

مایک پمپئو این هفته در سفر به پاریس با لوفیگارو مصاحبه کرد و گفت که آمریکا، فرانسه و روسیه مشترکا ریاست گروه میسنک را برعهده دارند که هدف اصلی اش حل و فصل مناقشه قره باغ است. این مناقشه باید تحت این چارچوب حل وفصل گردد.

این بگو مگوها بعد از کشته و زخمی شدن صدها تن از دو طرف طی درگیری هایی که می توانست بدون خونریزی هم به صلح بینجامد، حالا دوباره به جایی برگشته که بعضی ها ابراز عقیده می نمایند این بحران دوباره به آتش زیر خاکستر تبدیل شده است.

برای یادآوری، متن توافق قره باغ را که در قالب یک بیانیه مشترک انتشار یافت، بازخوانی میکنیم :

متن کامل توافق قره باغ

1- برقراری آتش بس و سرانجام کامل کلیه عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ در 10 نوامبر سال 2020 (20 آبان ماه) در ساعت صفر به وقت مسکو اعلام می گردد . جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منبعد طرفین نامیده می شوند ، در مواضع فعلی تحت کنترل خود باقی خواهند ماند .

2- شهرستان آقدام تا 20 نوامبر (30 آبان ماه) به جمهوری آذربایجان پس داده می گردد .

3- در امتداد خط تماس در قره باغ کوهستانی و در امتداد کوریدور لاچین نیروهای حافظ صلح روسیه متشکل از یک هزار و 960 نظامی و مجهز به 90 زره پوش و 380 خودروی نظامی و نیز دیگر تجهیزات ویژه مستقر می گردد.

4- نیروهای حافظ صلح روسیه همزمان با خروج نیروهای نظامی ارمنی مستقر می شوند . مدت استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه 5 سال است و اگر چنانچه یکی از طرفین 6 ماه قبل از سرانجام دوره استقرار این نیروها ، مساله پایان دادن به این ماده را مطرح نکند ، این دوره به طور اتوماتیک برای 5 سال آینده تمدید می گردد.

5- به منظور افزایش اثربخشی نظارت بر رعایت طرفین مناقشه بر توافق حاصله ، مرکز حفاظت صلح برای کنترل آتش بس تاسیس می گردد .

6- جمهوری ارمنستان تا 15 نوامبر (25 آبان) شهرستان کلبجر و تا اول دسامبر (11 آذر) شهرستان لاچین را به جمهوری آذربایجان پس می دهد . کوریدور لاچین (به عرض 5 کیلومتر) که ارتباط میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را تامین خواهد نمود و با این حال شامل شهر شوشا نمی گردد ، تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه قرار می گیرد .

بر اساس توافق طرفین طی سه سال آینده طرح ساخت جهت جدید تردد در کوریدور لاچین با هدف تامین ارتباط میان ارمنستان و قره باغ کوهستانی مشخص خواهد شد و بنا بر این در آینده استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه برای حفاظت این جهت پیش بینی می گردد.

جمهوری آذربایجان امنیت تردد شهروندان، وسایل نقلیه و جابجایی بار در کوریدور لاچین را تضمین می نماید .

7- آوارگان جنگی تحت نظارت دفتر کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان به منطقه قره باغ کوهستانی و شهرستانهای همجوار بر می گردند .

8- مبادله اسیران جنگی، گروگانانها و افراد دیگر بازداشت شده و نیز اجساد انجام می گیرد .

9- کلیه ارتباطات مالی و حمل و نقل در منطقه از سر گرفته می گردد . جمهوری ارمنستان امنیت ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان ، وسایل نقلیه و بار را تضمین می نماید. کنترل حمل و نقل توسط نیروی مرزبانی سرویس امنیت فدرال روسیه اعمال می گردد .

10- ساخت ارتباطات حمل و نقل جدید که جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان را متصل می نماید با توافق طرفین تأمین می گردد .

10 نوامبر سال 2020

رییس جمهوری آذربایجان

نخست وزیر ارمنستان

رییس جمهوری فدراسیون روسیه

منبع: ایرنا
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 502

به "خبرنگاران بازخوانی توافق قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازخوانی توافق قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید