خبرنگاران ماهیان زرد پر تاثیری در کاهش کیفیت آب سد شیرین دره خراسان شمالی ندارند

به گزارش مجله جغتای، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وجود ماهیان زرد پر سبب آلودگی و تغییر طعم آب سد شیرین دره شهرستان مانه و سملقان نبوده و کاهش کیفیت آب را نباید به این آبزیان نسبت داد.

خبرنگاران ماهیان زرد پر تاثیری در کاهش کیفیت آب سد شیرین دره خراسان شمالی ندارند

مهدی اله پور روز پنجشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: آنالیز های کارشناسی نشان می دهد، ماهیان زردپر نمی توانند سبب کاهش کیفیت آب شوند به عکس، این آبزیان به عنوان تصفیه نماینده آب که از میکروارگانیسم ها و موجودات ریز آب تغذیه می نمایند، سبب افزایش کیفیت آب می شوند.

وی اضافه نمود: این گونه را می توان به عنوان یک پیش مرگ در صورت آلودگی آب توسط مواد شیمیایی در نظر گرفت که در مواقع بحرانی قبل از اینکه آب به مصرف آشامیدنی برسد می تواند به عنوان نشانگر طبیعی کیفیت آب تلقی گردد.

اله پور گفت: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده های گونه های آسیب پذیر واقع شده است و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید ماهی غیر مجاز برخورد قانونی خواهد نمود.

وی اضافه نمود: با وجود وسعت مناطق تحت حفاظت و کمبود شدید مامور اجرایی، یگان حفاظت این اداره کل از مرکز استان و ماموران اجرایی شهرستان مانه و سملقان به صورت دوره ای و سرزده پایش و گشت هایی در سطح مناطق آزاد از جمله حوزه سد شیرین دره انجام می دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در سال های اخیر شاهد حضور صیادان از سایر استان ها بویژه استان های شمالی هستیم و یگان حفاظت این اداره کل در صورت مواجهه با صیادان غیرمجاز اعمال مقررات کرده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی اظهار داشت: یگان حفاظت این اداره کل همه ساله با فرا رسیدن فصل تخم ریزی این گونه، نسبت به تشدید اقدامات نظارتی اقدام و حوزه رودخانه اترک و سد شیرین دره، مورد پایش و گشت و کنترل قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه نمود: در صورت مشاهده متخلفان و صیادان غیرمجاز و یا تماس های واصله از سوی دوستداران و همیاران طبیعت، با متخلفین برخورد قانونی انجام می گردد.

پراکنش ماهی زردپر در حوزه خز، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است، اندازه آن به حدود 100 سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می رسد.

ماهی زردپر، تا 8 سال عمر دارد و زادآوری آن بسته به مهاجرت در بهار یا پاییز، در تابستان همان سال و یا بهار یا تابستان سال بعد انجام می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 234

به "خبرنگاران ماهیان زرد پر تاثیری در کاهش کیفیت آب سد شیرین دره خراسان شمالی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ماهیان زرد پر تاثیری در کاهش کیفیت آب سد شیرین دره خراسان شمالی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید