خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد را افتتاح کرد

به گزارش مجله جغتای، یزد -خبرنگاران -,علی اصغر مونسان وزیر میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز یکشنبه در دومین روز سفرش به یزد گرمخانه مسجد جامع کبیر این شهر را افتتاح کرد.

خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد را افتتاح کرد

به گزارش خبرنگاران در مراسم بهره برداری از گرمخانه یادشده محمدعلی طالبی استاندار یزد و محمدرضا دشتی اردکنی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.

مساحت گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد 500 مترمربع است که از سوی هیات امنا مسجد با همکاری اداره کل میرات فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد بازسازی و راه اندازی شد.

اقدامات بازسازیی در گرمخانه شامل جمع آوری سیم های فرسوده برق. اجرای لوله کشی و سیم کشی جدید برق، ساماتدهی ، نصب روشنایی و صوت است.

کانال کشی ،تاسیسات گرمایشی(شوفاژ). موریانه زدایی، سفیدکاری فضای گرمخانه، بازسازی و روغن کاری درهای چوبی مسجد، بازسازی پشت بام و دست اندازهای آن از دیگر اقدام های بازسازی است و آماری از مبلغ هزینه شده ارایه نشد. .

مسجد جامع کبیر یزد، جزو منحصر به فردترین بناهای تاریخی ایران و گنجینه ای کم نظیر از معماری اسلامی است و این اثر ارزشمند تاریخی که حتی برای گردشگران خارجی و غیرمسلمان هم جالب است متشکل از یک ایوان مرتفع، 2 شبستان، 2 گرمخانه واقع در ضلع های شرقی و غربی شبستان ها، گنبدخانه، 2 پایاب و یک صحن عظیم به شکل مستطیل است.

6 ورودی برای داخل شدن به مسجد در نظر گرفته شد که هر کدام در قسمت های مختلف آن واقع شده است،ورودی اصلی در ضلع شرقی مسجد، دارای سردر رفیع، کتبیه های کاشی معرق و 2 مناره است. این سردر زیبا در زمان شاهرخ تیموری به بنا اضافه و بر آن تزیینات و کاشی معرق با نفوش گره چینی و اسلیمی کار شد که بخش اعظم این آثار به مرور زمان تخریب شد و از سوی هیات حامیان مسجد بازسازی شده است.

ورودی یادشده به یک هشتی (کریاس) با سقف گنبدی گگردده می گردد که این فضا را می توان موزه کتبیه ها نامید، چرا که انواع کتبیه های سنگی و کاشی که بر وقفنامه و فرامین حکومتی در دوره های مختلف درج شده، منصوب است.

گرمخانه های مسجد در ضلع شرقی و غربی صحن واقع شده است که گرمخانه شرقی به شبستان شازده معروف است و دارای 48 ستون مستطیل شکل و پوشیده از کاشی های شش ضلعی و فیروزه ای رنگ است و در ضلع شرقی و غربی گرمخانه شاه نشین هایی که در انتهای آن پنجره و نورگیرهایی تعبیه شده است واقع شده است.

شبستان ،همچنین دارای طاق های گنبدی سراسری است که در قسمت مرکزی نورگیرهایی سنگی هشت ضلعی واقع است و محراب گرمخانه دارای دهانه گشاد با قوس های پنج و هفت کند و نیز نقوش مهری ظریف و زیباست.

گرمخانه ضلع شرقی کاملا جدید و از احداث هیات حامیان مسجد است که ستون دار است و محراب جدید آن با کاشی های خشتی و هفت رنگ تزیین شده است

افتتاح چند طرح گردشگری. بازدید از بافت تاریخی یزد،بازدید از چند اقامتگاه بوم گردی و سفر به اردکان از دیگر برنامه های سفر 2 روز مونسان به یزد است

یزد پیش از شیوع ویروس کرونا در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بود.

200 هکتار از بافت قدیم شهر یزد تیرماه 1396 در فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 693

به "خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد را افتتاح کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد را افتتاح کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید