غفلت پزشکان هنگام چک آپ: تست فشارخون30 ثانیه ای حیات بخش

به گزارش مجله جغتای، اگر جزو آن گروهی هستید که به صورت دوره ای برای چک آپ سراغ پزشکشان می فرایند، حتما فرایند این کار را به خوبی حفظ هستید. از کارهای روتین این فرایند می توان به میزان گیری وزن، سنجش قد و بستن کاف فشارسنج به دور یکی از بازوها جهت میزان گیری فشار خون اشاره نمود. اما اینها کافی است؟

غفلت پزشکان هنگام چک آپ: تست فشارخون30 ثانیه ای حیات بخش

دقیقا همین مرحله آخر، جایی است که تقریبا تمامی پزشکان هنگام چک آپ بیمار دچار بزرگترین اشتباه می شوند. آنها فقط فشارخون یکی از بازوها را میزان گیری نموده و سراغ مراحل بعدی چک آپ می فرایند. اما باید در این مرحله توقف نموده و با صرف اندکی وقت فشار خون بازوی دیگر را هم میزان بگیرند.

اما هنگامی که اغلب پزشکان معتقدند یک بار میزان گیری فشارخون کافی است، چرا خودمان را به دردسر بیاندازیم و کار وقت گیر و غیرضروری میزان گیری فشارخون هر دو دست را انجام دهیم؟ زیرا شاید فشارخون در دو بازوی شما با هم فرق کند و این تفاوت نشانه ای بسیار مهم است. شاید این تفاوت تنها چند درجه باشد و خیلی چشم گیر به نظر نرسد. اما تفاوت بیشتر از 10 درجه ای در فشارخون سیستولیک یا دیاستولیک بین دو بازو می تواند علامت هشداردهنده قدرتمندی باشد. در چنین مرحله ای مسائل خفته ای در سیستم قلبی عروقی وجود دارد که هنوز خودشان را آشکار ننموده اند، و این موقعیت بسیار خوبی برای کشف و درمان آنها است.

پای چه نوع مسئله ای ممکن است در میان باشد؟ در افراد جوانتر، این می تواند نشانه فشرده شدن بیش از حد یکی از شریان ها نسبت به دیگر عروق باشد. حتی بعضی اسپاسم های ماهیچه ای هم ممکن است چنین شرایطی را برای شریان ایجاد نمایند. در افراد مسن تر این امر نشانه ای از بسته یا تنگ شدن یک یا چند شریان در قسمت فوقانی بدن است. چنین حالتی پیشاپیش از احتمال بالای خطراتی چون بیماری های قلبی، سکته و زوال عقل خبر می دهد.

5 سال پیش محققان انگلیسی دریافتند که 15 درجه اختلاف سیستولیک میان دو بازوی انسان از احتمال 70 درصدی مرگ به علت بیماری قلبی و عروقی دهد. پس از آن بعضی کشورهای اروپایی و تعدادی از سازمان های پزشکی ایالات متحده آزمون فشارخون دو بازو را به دستورالعمل ها افزودند. اما هنوز پزشکان و پرستاران چندان به اجرای چنین دستورالعملی عادت ننموده اند و آن را چندان جدی نمی گیرند. آنها هنوز از اهمیت دقت به تفاوت فشارخون دو بازو غافلند.

شاید بهتر است افرادی که از این موضوع آگاه هستیم، آگاهی رسانی بیشتری در این زمینه انجام دهیم و هنگام هرگونه چک آپ روتینی برای خود یا نزدیکان مان اهمیت کنترل فشارخون دو بازو را یادآوری نموده و خواهان انجام آن شویم. اگرچه چنین خواسته ای برای پزشکان و پرستاران غیرعادی است، اما به علت سادگی انجام معمولا رد نمی گردد و آن را انجام می دهند. شاید صرف 30 ثانیه وقت برای انجام این کار به میزان عمرتان ارزشمند باشد. هیچ گاه نمی توان مطمئن بود که چه نتیجه ای منتظرمان است.

منبع: فوت و فن / inc.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1314

به "غفلت پزشکان هنگام چک آپ: تست فشارخون30 ثانیه ای حیات بخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت پزشکان هنگام چک آپ: تست فشارخون30 ثانیه ای حیات بخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید