قلم در دست به شرط سلامت

به گزارش مجله جغتای، صدای سریع برخورد 10 انگشت روی دکمه های ماشین تایپ از آشناترین صداها برای افرادی است که به شکلی با نوشتن سروکار دارند؛ از نویسنده ها و روزنامه نگاران گرفته تا عریضه نویس هایی که در پیاده روی روبه روی دادگستری نشسته اند! ماشین های تایپ، گرچه جای خود را به رایانه ها، لپ تاپ، تبلت و تلفن های هوشمند داده اند اما استفاده از همین وسایل مدرن هم آسیب های خودشان را به همراه دارد.

قلم در دست به شرط سلامت

به این دلیل که ابزار تایپ، یعنی دست و چشم، همان هایی هستند که از سال های پیش همراه نوشتن بوده اند. 14تیر، روز قلم است، روزی که یادآور ارزش قلم است و آنچه با آن می نویسند.

این روزها با فراگیرشدن رایانه و اینترنت، حالا دیگر صفحه کلید رایانه های رقیب جدی قلم شده است. این مناسبت بهانه ای شد تا به راهکارهای جلوگیری از آسیب به دست، چشم و گردن ناشی از نوشتن با قلم

و تایپ کردن بپردازیم.

شبیه کوفتگی است. گاهی هم درد به اصطلاح تندوتیز می شود و طاقت را طاق می کند. درد می تواند در یک نقطه مانند مچ، نقطه ای از دست یا گردن تجمع پیداکرده یا از نقطه اصلی منتشر شود.

گاهی هم نقطه مشخصی نداشته و به شکل دردی منتشر و در بخش هایی مانند مچ، ساعد، بازو، کتف و گردن احساس می شود.

ممکن است یکدست یا هر دودست را درگیر کند. درد ناحیه پشت، بین گردن تا کمر هم ممکن است دیده شود. در مراحل پیشرفته بیماری، خواب رفتن، درد و بی حسی در تمام طول روز یا حتی شب ها، همراه شماست.

همه اینها نشانه عوارض تایپ کردن یا نوشتن است. اگر اتوماتیک یا مدادی که از آن استفاده می کنید، روان نباشد- مانند اتوماتیکهای معمولی- میزان فشار واردشده به دست هم بیشتر می شود. اگر به دردهای اولیه - که نشانه وجود اشکالی در نحوه استفاده از ابزار است- توجه نکنید، عارضه پیشرفت کرده و به آرتروز پیشرفته تبدیل خواهد شد. با مراقبت هایی می توانیم از بروز یا پیشرفت عارضه، جلوگیری کنیم.

در توافق با میز و صندلی

ابزار مورداستفاده برای نوشتن- قلم و کاغذ یا رایانه- روی میز قرار دارند. بنابراین شیوه نشستن شما روی میز و صندلی باید کاملا درست باشد.

ترازپاها: وقتی روی صندلی می نشینید، پاها آویزان می شود اما باید کف پاها روی زمین یا روی زیرپایی قرار بگیرد. اگر شرایط پاهای شما غیرازاین است، با تغییر ارتفاع صندلی، پاها را روی زمین یا زیرپایی تراز کنید.

تغییر دهید: درصورتی که قد شما کوتاه است و این باعث بالاماندن پای شما از سطح زمین شده، صندلی را پایین نبرید. به این دلیل که تسلط خود را به میز از دست می دهید. از میز و صندلی دیگری استفاده کنید.

فقرات مهم است: ناحیه پشت و ستون فقرات باید کاملا با صندلی حمایت شود. ستون فقرات باید با پشتی صندلی که کمی به عقب متمایل شده است، با زاویه 110درجه همراستا باشد. اگر مانعی در دو طرف صندلی احساس کردید، آنها را برداشته یا صندلی را تعویض کنید.

در توافق با صفحه

برگه کاغذ، صفحه رایانه، لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه و... صفحه هایی هستند که چشم و گردن شما روی آنها متمرکز می شود. بنابراین باید از شرایط مناسب برخوردار باشند تا به گردن فشار وارد نشود.

نقطه وسط: درست نقطه وسط میز را پیداکرده و نمایشگر رایانه را در این نقطه قرار دهید. فاصله نمایشگر تا شما باید به میزان کشیدگی حداکثر یک بازو باشد.

کمی بالاتر: بالای صفحه رایانه یا لپ تاپ، باید 5 تا 7.6 سانتی متر بالاتر از چشم های شما قرار گیرد. اگر از عینک محافظ استفاده کنید، آسیب به چشم های شما کمتر خواهد شد.

ارتفاع تایپ: در ارتفاع مناسب تایپ کنید. بسکمک از افراد صفحه کلید رایانه را دقیقا روی میز قرار می دهند. درحالی که قرار دریافت صفحه کلید پایین تر از قفسه سینه، درست نیست. تایپ کردن در این شرایط به ویژه به مدت طولانی باعث ایجاد اختلال در گردش خون و عملکرد اعصاب در ناحیه مچ دست، بازوها و شانه ها شده و باعث ایجاد درد در این نواحی و ناحیه پشت می شود. درصورتی که شرایط را تغییر ندهید، به سندرم تونل کارپال دچار می شوید.

نکته: می توانید از زیردستی برای صفحه کلید استفاده کنید تا صفحه کلید در شرایط مناسب قرار بگیرد.

در توافق با گردن و کلمات

مدت زمان تایپ یا نوشتن را محدود کنید. تایپ کردن یا نوشتن طولانی مدت باعث تغییر شرایط گردن شده و به سمت جلو متمایل می شود. این تغییر شرایط غیرعادی باعث وارد آمدن فشار به مهره های گردن، به ویژه مهره های بالایی متصل به گردن می شود. نشانه واردشدن فشار به این مهره ها، سردرد است.

برای جلوگیری از بروز این عارضه به این موارد دقت کنید:

پایین تر از دید: اگر از لپ تاپ استفاده می کنید و آن را روی پاها قرار می دهید، صفحه لپ تاپ باید 15سانتی متر پایین تر از نقطه دید شما قرار گیرد.

روی پایه: لپ تاپ را روی چند عدد کتاب، میز کوتاه مناسب و ... قرار دهید. این کار به حفظ سلامت پاها هم کمک می کند. به این دلیل که حرارت لپ تاپ می تواند به پوست پاها آسیب برساند.

فاصله دهید: حداکثر 30تا45دقیقه از لپ تاپ استفاده کنید. استراحت کرده و دوباره تایپ را شروع کنید.

در توافق با نور

اگر از لپ تاپ یا تبلت استفاده می کنید، امکان جابه جایی آن وجود دارد و به راحتی می توانید، نور مناسب را دریافت کنید اما درصورت استفاده از رایانه رومیزی، باید نور را با شرایط صفحه نمایشگر و چشم ها تنظیم کنید. نور دریافتی نباید فقط نور نمایشگر باشد. نور باید از بالا بتابد و باعث خستگی چشم شما نشود.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 916

به "قلم در دست به شرط سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلم در دست به شرط سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید