مقایسه سفر با هواپیما و دیگر روش های سفر

به گزارش مجله جغتای، اینکه چگونه و با چه وسیله ای سفر کنیم، به ظاهر نباید در مقایسه با مقصد سفر یا طول سفر اهمیت زیادی داشته باشد. اما در عمل می بینیم که بخش بزرگی از بودجه هر سفر بابت هزینه های حمل و نقل مصرف می شود و بخشی از زمان سفر هم در درون وسایل نقلیه و در حال جا به جایی می گذرد. به همین دلیل، وسیله سفر عنصر چندان کم اهمیتی هم به حساب نمی آید. یکی از روش های حمل و نقل مدرن، سفر با بلیط هواپیما است که به سبب جوان بودن نسبی آن نسبت به دیگر روش های سفر، گاه به عنوان وسیله ای متمایز تلقی می شود. مخصوصا اینکه هواپیما بر خلاف دیگر روش های سفر، از روی سطح زمین یا آب حرکت نمی کند و با پروازی در آسمان مسافران را به مقصد می رساند.

مقایسه سفر با هواپیما و دیگر روش های سفر

اما تفاوت های سفر با هواپیما با دیگر روش های سفر محدود به این نیست. در ادامه به مقایسه هواپیما با دیگر ابزارهای حمل و نقل سنتی می پردازیم.

کدام نوع سفر امن تر است؟

شاید به نظرتان رسیده باشد که پرواز با هواپیما روش امنی نیست. اما بر خلاف خبرهایی که از سقوط و سوانح هوایی می شنویم، از دید آماری، سفر هوایی یکی از امن ترین نوع سفرهاست. در نقطه مقابل، سفرهای زمینی ماشینی با خودرو و اتوبوس، پرخطرترین و پرتلفات ترین نوع سفر مخصوصا در ایران است. شاید بتوان رقیب هواپیما در ایمنی را تنها قطار دانست. پس اگر قصد سفری امن دارید، با اطمینان خاطر نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید و اصلا نگران نباشید.

آسایش سفر در آسمان بیشتر است یا روی زمین

مساله آسایش و رفاه در طول سفر اهمیت خاصی دارد. زیرا جا به جایی و رفت و برگشت به مقصد، آغازگر و انتها دهنده یک سفر است و در حافظه افراد بیشتر از خیلی از بخش های دیگر سفر ماندگار می شود. اگر مخصوصا در جهت رفت، کمتر خسته شوید روی کیفیت سفرتان تاثیر زیادی دارد. سفر خودرو به دلیل فضای کم آسایش کمتری در جهتهای طولانی به همراه دارد. ولی در قطار و هواپیما شما این امکان را دارید با تغییر زاویه صندلی خود استراحت کنید. برخی از انواع قطار تخت هم دارند. ولی زمان طولانی سفر خودش خسته کننده است. اما هواپیما شاید فضای کمی داشته باشد، ولی به دلیل آنکه شما را سریعتر به مقصد می رساند خستگی کمتری هم به همراه دارد. البته کلاس پروازی در سفر با هواپیما و دیگر سطوح کیفی در قطار و اتوبوس هم در تعیین کیفیت سفر موثرند.

زمان و طول سفر

سفر به هواپیما این امکان را در صنعت گردشگری و سفر ایجاد کرده است که سریعتر از هر وسیله دیگری، مسافران را به مقصد می رساند. اما در مقام بعد وسایل نقلیه زمینی و در آخر وسایل ریلی کلاسیک (و نه قطارهای تندرو بسیار مدرن) قرار می گیرند. البته نکته ای که در سفر با هواپیما وجود دارد این است که تشریفات سفر با هواپیما مانند بازرسی ها و فرایندهای پیش از پرواز مخصوصا در پروازهای خارجی بیشتر از روش های دیگر سفر است.

هزینه سفر با کدام وسیله کمتر است؟

این موضوع به طیف گسترده ای از عوامل مختلف بستگی دارد. برای نمونه در یک جهت خاص ممکن است چندین وسیله نقلیه از یک سبک ولی در سطوح رفاهی مختلفی وجود داشته باشد. برای نمونه ایرلاین های مختلف با هواپیماهای گوناگون بین دو نقطه پرواز می کنند و هر کدام کلاس های پروازی متفاوت از اکونومی تا فرست کلس (درجه یک) دارند. نوع جهت و طول جهت هم در این موضوع موثر است. شاید به نظر برسد که سفر با خودروی شخصی، هزینه خرید بلیط هواپیما یا دیگر بلیط ها را ندارد. اما هزینه بنزین و استهلاک خودرو کمتر از هزینه سفر با روش های دیگر نیست.

اما در مقیاس کلی، قیمت بلیط هواپیما گرانتر از دیگر وسایل حمل و نقل است. ولی کسانی که تجربه سفر با هواپیما را دارند می دانند که تکنیک هایی برای سفر ارزان با هواپیما وجود دارد. برای نمونه خرید بلیط هواپیما چارتر یا بلیط هواپیما لحظه آخری، مهمترین روش برای سفر با هواپیما با هزینه بسیار کمتر است.

شبکه دسترسی کدام وسیله گسترده تر است؟

اینکه با یک وسیله سفر با چه گستردگی می توانید سفر کنید هم عامل مهمی است. سفر با خودرو در این زمینه آزادی عمل زیادی به شما می دهد. زیرا شما می توانید تا کوچه پس کوچه های یک روستا هم با خودروی خودتان بروید. اما در جهتهای طولانی تر دیگر خودرو و حتی دیگر روش های جاده ای قابل استفاده نیست. جهتهای ریلی هم با وجود گستردگی زیاد، به دلیل هزینه بری، در همه نقاط گسترده نشده اند. علاوه بر همه اینها وقتی فواصل سفر وارد مقیاس بین قاره ای می شود، سفر زمینی سخت می شود. زیرا دریا ها و اقیانوس ها قاره ها را از هم دور کرده اند. در این میان این هواپیما است که می تواند سفرهای بین قاره ای را ممکن و در دسترس سازد. هر چند هواپیما هم تنها بین شهرهایی که دارای فرودگاه است می تواند پرواز کند.

آسانی خرید بلیط هواپیما و دیگر روش های حمل و نقل

خوشبختانه امروزه به کمک اینترنت، خرید بلیط هواپیما یا قطار و اتوبوس بسیار آسانتر از گذشته شده است و دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن یک آژانس مسافرتی در سطح شهر بگردید یا به انتهاه های مسافربری مراجعه کنید. اما در نقطه مقابل، تعداد زیاد سایت های عرضه اینترنتی بلیط هواپیما و دیگر بلیط های مسافرتی، موجب گیج شدن مسافران و گردشگران شده است. زیرا هر کدام از این عرضه کننده ها، حاشیه سود متفاوتی دارند و قیمت های متفاوتی برای یک پرواز یا سفر خاص از مسافر دریافت می کنند. با توجه به رشد قیمت ها در شرایط کنونی، چگونه می توان بلیط هواپیما ارزان را جستجو خریداری کرد؟ سفرمارکت موتور جستجو بلیط هواپیما و تور است، این مشکل را برطرف کرده است. زیرا با گردآوردن همه قیمت های پروازهای موجود بین یک مبدا و مقصد در یک پلتفرم، کاربر را از گشتن در میان صدها سایت مختلف بی نیاز کرده است. زیرا مسافران می توانند در یک جا، همه قیمت ها را دیده و بهترین گزینه را انتخاب کنند. وجود بازارهای مجازی (marketplace) مانند سفرمارکت به بهبود و آسان تر شدن خرید بلیط هواپیما و در آینده دیگر بلیط های مسافرتی، کمک بسکمک خواهد کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 347

به "مقایسه سفر با هواپیما و دیگر روش های سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سفر با هواپیما و دیگر روش های سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید