مهاباد؛ هر 75 هزار نفر 1 کتابخانه عمومی!

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان غربی، چیا قادری در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مهاباد، گفت: با توجه به احتیاجهای اولویت بندی شده بخش فرهنگی به زیرساخت فیزیکی و بعلاوه احتیاج مبرم منطقه پشت تپ و بلوار پرستار، انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی به بلوار پرستار قطعی شده است.

مهاباد؛ هر 75 هزار نفر 1 کتابخانه عمومی!

وی اضافه نمود: اعضای شورای اسلامی شهر هم با انتقال آن موافقت نموده و بعضی تعمیرات این مجتمع هم انجام شده، هرچند تا زمان انتقال انتظار داریم بخشی از مسائل دیگر این ابنیه برطرف گردد.

قادری اعلام کرد: قرارگیری 2 کتابخانه شیخ شلتوت و مجتمع فرهنگی با فاصله چند متر و با اعضای مشترک بازدهی مطلوبی ندارد و این در حالی است که بسیاری از منطقه ها شهر مهاباد نیازمند احداث کتابخانه عمومی است و علاوه بر محله پشت تپ، سایر منطقه ها شهر از جمله فرهنگیان، موکریان و... هم نیازمند احداث زیرساخت های فرهنگی با کاربری کتابخانه عمومی هستند.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان مهاباد در ادامه اظهار کرد: سرانه کتابخانه های عمومی در شهرستان مهاباد به ازای هر 100 نفر 1.02 است، در حالی که شاخص کشوری برای هر 25 هزار نفر 1 کتابخانه عمومی است.

وی اضافه نمود: درحال حاضر در شهرستان مهاباد به ازای هر 75 هزار نفر 1 کتابخانه وجود دارد و از لحاظ رتبه بندی برخورداری از زیرساخت فرهنگی استان، جزو 3 شهر آخر آذربایجان غربی هستیم.

قادری در ادامه از عدم اجرای قانون اختصاص نیم درصد از عایدی شهرداری مهاباد به کتابخانه های عمومی شهرستان اطلاع داد و گفت: اگرچه محاسبه نیم درصد عایدی شهرداری مهاباد به نزدیک 300 میلیون تومان هم می رسد، عدم پرداخت آن از سوی شهرداری موجب شده این مبالغ از مرکز کشور کسر گردد و اعتباری هم عاید شهرستان نمی گردد، لذا اختصاص این مبلغ به شهرستان و صرف آن بسیاری از مسائل شهرستان را حل و فصل خواهد نمود.

وی اضافه نمود: سال گذشته مقرر شده بود 50 میلیون تومان از سوی شهرداری مهاباد به نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان اختصاص یابد اما 33 میلیون آن پرداخت شده است.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان مهاباد در ادامه از کاهش شدید اعضای کتابخانه و تعطیلی های بلند مدت این مراکز در امسال اطلاع داد و گفت: در بازه زمانی 6 ماهه امسال کتابخانه های این شهرستان 70 روز دایر بوده و همین امر موجب ریزش شدید اعضای کتابخانه های شده است.

چیا قادری اضافه نمود: علی رغم اعتراض و نقدهای فراوان شهروندان به تعطیلی کتابخانه ها، بخش اداری و امانت کتابخانه های عمومی با دستور ستاد کرونا تعطیل شده اند.

وی اعلام کرد: در زمان شیوع بالای کرونا می توان بخش سالن ها را تعطیل کرد و بخش اداری و امانت کتاب همچنان برای ارائه خدمات دایر باشد.

عارف خدرلو، فرماندار شهرستان مهاباد، هم در این جلسه اظهار کرد: یک کتابخانه به ازاء جمعیتی بالغ 75 هزار نفر، منطقی و مطلوب نیست و شناسایی فضاهای فیزیکی شهرستان و احداث کتابخانه های نو باید در اولویت کار مسوولان شهرستان و استان قرار بگیرد.

وی اضافه نمود: اگرچه پتانسیل های خوبی در بخش نیروی انسانی در شهرستان وجود دارد اما از نظر شاخص های فیزیکی و زیربنایی با چالشی جدی روبرو هستیم.

خدرلو توضیح داد: با اعتبارات استانی نمی توان به احداث مجتمع فرهنگی نو امید بست، لذا باید احداث آن از محل اعتبارات ملی باید صورت بگیرد.

فرماندار شهرستان مهاباد در سرانجام شهرداری را موظف به پرداخت 100 میلیون تومان در بازه زمانی 3 ماهه کرد و گفت: صرف این هزینه در شهرستان علاوه بر اینکه بسیاری از مسائل را برطرف می نماید به توسعه زیرساخت ها و کتابخانه های عمومی شهرستان هم منجر می گردد.

طاهر جنگلی، عضو شورای اسلامی شهر مهاباد، نیر در ادامه این جلسه اظهار کرد: مسئله ای برای واگذاری قرائت خانه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نهاد کتابخانه های عمومی وجود ندارد و منتظر به نتیجه رسیدن این دو اداره برای معین کاربری هستیم.

وی اضافه نمود: شایسته نیست مهاباد با کسب مقام های متعدد در بخش فرهنگی در سطح کشور، فاقد اِلِمان فاخری باشد و المان های موجود برازنده و بیان کننده دستاوردهای این حوزه نیست.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1005

به "مهاباد؛ هر 75 هزار نفر 1 کتابخانه عمومی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاباد؛ هر 75 هزار نفر 1 کتابخانه عمومی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید