همه چیز درباره نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1400

به گزارش مجله جغتای، با نزدیک شدن به شب عید، صحبت کردن درمورد عیدی و اندازه آن هم آغاز می گردد. کارگران زیادی، با فرا رسیدن ایام عید نوروز و آغاز خریدهای مخصوص به آن، منتظر دریافت عیدی از طرف کارفرما هستند؛ اما مبلغی که به کارگران تحت عنوان عیدی داده می گردد، اجرای یک قانون از طرف وزارت کار است که مبلغ آن نباید کمتر از اندازه معین شده آن باشد. برای اینکه درباره نحوه محاسبه عیدی کارگران اطلاعات بیشتری داشته باشید، توصیه می کنیم که با ما همراه باشید.

همه چیز درباره نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1400

عیدی کارگران چیست؟

قبل از هر چیز، باید به این نکته اشاره کنیم که پرداخت عیدی از طرف کارفرما به کارگر، لطف او نیست؛ بلکه یک وظیفه برای همه کارفرمایان است. پس همه کارگران این حق را دارند که هر سال قبل از آغاز سال نو، طبق قانون عیدی خود را دریافت نمایند.

چنانچه کارفرما از پرداخت عیدی به کارگران سر باز زند، کارگران می توانند از کارفرما به صورت قانونی شکایت نمایند. هیئت حل اختلاف میان کارگر و کارفرما، محلی است که برای رسیدگی به شکایات و اختلاف های میان کارفرما و کارگر شکل گرفته است. در این محل، امکان آنالیز به عدم پرداخت عیدی از طرف کارفرما برای کارگران وجود دارد.

مقدار عیدی کارگران شامل قانون اداره کار

گفتنی است که عیدی به کارگرانی تعلق می گیرد که شامل قانون کار می شوند. در کارگاه ها و مراکزی که افرادی تحت عنوان کارگر مشغول به کار هستند، قانون کار اجرا و به کارگران عیدی داده می گردد. عیدی کارگران با سایر افرادی که مشغول به کار هستند، مثل کارمندان و کارکنان فرق دارد.

مقدار عیدی کارگران، طبق پایه حقوقی که به صورت ماهانه پرداخت می نمایند، متغیر است. عیدی کارگران، برابر با 60 روز کاری یا دو ماه حقوق آنهاست؛ بنابراین میزان عیدی طبق حقوق پایه افراد محاسبه و به مقدار 60 روز کاری، محاسبه و پرداخت می گردد.

قوانین کار برای عیدی کارگران

قانون کار، برای جلوگیری از هرج و مرج، قوانینی را برای عیدی کارگران در نظر گرفته است. یکی از قوانین وضع شده برای عیدی، این است که میزان آن نباید از از سقف سه برابر پایه حقوق کارگر بیشتر باشد. یعنی عیدی کارگر زمانی به مقدار دو ماه کاری او خواهد شد که این میزان مبلغ، بیشتر از سه برابر حقوق او نباشد.

اگر بخواهیم با اعداد و ارقام مثال بزنیم، کارگری که پایه حقوق او 2 میلیون تومان است، حداقل باید 4 میلیون تومان عیدی دریافت کند. سقف عیدی که برای این کارگر در نظر گرفته می گردد، 6 میلیون تومان است. میزان مبلغی که کارفرما به عنوان عیدی برای کارگر خود در نظر می گیرد، نباید بیشتر از 6 میلیون تومان باشد.

شرایط عیدی کارگران دولتی

با توجه به قانون، همه ادارات و دستگاه های دولتی، وظیفه دارند به تمامی کارکنان و کارگران خود (ثابت، رسمی و موقت)، عیدی بپردازند. مقدار عیدی برای افراد متأهل و مجرد فرق دارد. ضروری است بدانید که هر سال، دولت مقدار عیدی کارگران را معین و به آنها پرداخت می نماید.

چند نکته مهم درباره عیدی کارگران

درمورد عیدی کارگران، طبق قانون، نکات مهمی وجود دارد که ضروری است کارگران و کارفرمایان، به آنها توجه داشته باشند. این موارد عبارتند از:

  • اگر کارفرما بخواهد هر مبلغی بیشتر از سقف معین شده، به عنوان پاداش یا هر نام دیگری به کارگر بپردازد، ممنوع است.
  • عیدی کارگرانی که موقت و قراردادی هستند، به مقدار عملکرد و خدمت آنها در طول سال پرداخت می گردد. اما به هر حال، عیدی آنها نباید کمتر از 50درصد در نظر گرفته شده برای آن سال باشد.
  • عیدی افرادی مثل بازنشستگان، مستمری بگیران، از کار افتادگان و همه کسانی که عضو صندوق بازنشستگی هستند، مبلغی ثابت است که به وسیله صندوق پرداخت می گردد.
  • برای بانوانی که به صورت نیمه وقت کار می نمایند، پاداش تمام وقت در نظر گرفته می گردد.
  • برای معلمانی که به صورت حق التدریسی کار می نمایند، عیدی با توجه به ساعت کاری شان در نظر گرفته می گردد.
  • پرداخت هر مبلغی به عنوان پاداش و عیدی به افراد هیئت مدیره یک اداره دولتی، بیشتر از سقفی که معین شده، ممنوع است.

محاسبه عیدی کارگران پاره وقت

اگر به صورت پاره وقت مشغول به کار هستید، قانون برای شما هم شرایطی را در نظر گرفته است. برای افرادی که کمتر از ساعت قانونی، (یعنی 40 ساعت در هفته) کار می نمایند، پاداش در نظر گرفته می گردد، اما به نسبت ساعت کاری آنها پرداخت می گردد.

محاسبه عیدی کارگران ساعتی

برای کارگرانی که شغل ثابتی ندارند و هر ماه، ساعت های مختلفی مشغول به کار هستند، پاداش در نظر گرفته می گردد. مبلغی که برای این افراد در نظر گرفته می گردد، برابر است با حقوق سه ماه آخری که در جایی مشغول به کار بوده اند.

محاسبه عیدی کارگران فصلی

اگر کارگری هستید که بعضی فصول سال، مشغول به فعالیت هستید، مثل کارگر ساختمانی یا کارگر کشاورزی، قانون وزارت کار به شما هم تعلق می گیرد. میزان عیدی که برای شما در نظر گرفته می گردد برابر با پایه دستمزد شما در دو ماه یا 60 روز کاری است.

عیدی کارگرانی که با کارگاه مربوطه کار نمی نمایند

اگر کارگری از کارگاه، اخراج شده یا از آن استعفا داده باشد یا به هر علت دیگری، ارتباط کاری خود را با آن کارگاه قطع نموده باشد، عیدی او متناسب با مدت زمانی که کار نموده است پرداخت خواهد شد.

مالیات عیدی

اگر عیدی کارگر تا 2 میلیون تومان باشد، از مالیات خبری نیست و معاف است. اما برای مبلغی بیشتر از آن، مالیات در نظر گرفته می گردد. برای مثال، اگر پاداش در نظر گرفته شده، 3 میلیون تومان باشد، به 2 میلیون آن مالیات تعلق نمی گیرد، اما به 1 میلیون باقی آن، مالیات تعلق خواهد گرفت.

حرف آخر

عیدی فقط یکبار در سال و آن هم در انتهای سال به افراد پرداخت می گردد. پس پرداخت هر مبلغ دیگری در طول سال تحت عنوان عیدی، اگر به توافق کارفرما و کارگر باشد، از عیدی اصلی که آخر سال پرداخت خواهد شد، کسر می گردد.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1305

به "همه چیز درباره نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید