پوکی استخوان: آیا پروبیوتیک ها می توانند از سلامت استخوان ها محافظت نمایند؟

به گزارش مجله جغتای، پوکی استخوان عمدتا بر روی بزرگسالان تاثیر می گذارد، اما ضعیف شدن استخوان ها می تواند از سن 40 سالگی شروع گردد که اگر به آن رسیدگی نگردد منجر به پوکی استخوان می گردد. به تازگی، دانشمندان دریافته اند که ممکن است پروبیوتیک ها ابزار ایمن و موثری برای مبارزه با ضعیفی استخوان باشند.

پوکی استخوان: آیا پروبیوتیک ها می توانند از سلامت استخوان ها محافظت نمایند؟

استخوان ها تنها یکبار رشد نمی نمایند و تا آخر عمر یک شکل نمی مانند.

در عوض، استخوان از بافت زنده ساخته شده است که به طور مداوم شکسته و به استخوان تازه بازسازی می گردد.

این فرآیند هنگامی که جوان هستیم کارآمدتر است. حدود 30 سالگی، بدن افزایش توده استخوان را متوقف می نماید و هنگامی که ما به 40 و 50 سالگی خود برسیم، ممکن است بیشتر استخوان ها ضعیف و شنماینده شوند.

با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به پوکی استخوان گردد. استخوان به تدریج نازک تر می گردد، که می تواند منجر به شکستگی گردد - حتی از یک افتادن ساده.

به نظر می رسد که ریسک توسعه این بیماری در میان زنان سالخورده بالاتر است، اما این معضل به زنان اختصاص ندارد و بعلاوه می تواند بر مردان تاثیر بگذارد.

سایر عوامل خطر ممکن است شامل شکستن استخوان پس از سن 50 سالگی، تجربه یائسگی زودرس، داشتن یک قالب بدنی کوچک تر، سیگار کشیدن، و داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان باشد.

شکستگی می تواند عواقب شدید داشته باشد؛ برای مثال، در سال اول پس از شکستگی لگن، مقدار مرگ و میر 24-30 درصد به دلیل خطر عوارض جانبی مربوط به این شکستگی بالاتر می رود.

هرچقدر که سالخورده تر می شویم، پوکی استخوان یک مساله جدی تر می گردد و به نظر می رسد که زنان در طول دوران یائسگی خود به سرعت در حال از دست دادن جرم و توده استخوان های خود هستند. صرفنظر از آن، زمانی که افراد در سن 70 سالگی خود هستند، هم مردان و هم زنان با نرخ یکسانی، جرم استخوان های خود را از دست می دهند.

داروهایی در دسترس هستند که می توانند به درمان پوکی استخوان یاری نمایند اما جلوگیری یا کند کردن اولیه ابتلا به پوکی استخوان می تواند یک پیشرفت گسترده باشد.

جلوگیری از پوکی استخوان

در یک مطالعه اخیر در مجله Immunity یا ایمنی ، توانایی یک پروبیوتیک برای افزایش رشد استخوان را آزمایش شده است.

محققان، به رهبری نویسنده ارشد مطالعه روبرتو - از دانشگاه اموری در آتلانتا- این موضوع را با موش آزمایشگاهی ماده مورد توجه قرار داد. دانشمندان به مدت 4 هفته به آنها مکمل Lactobacillus rhamnosus GG خوراکی دادند.

این تیم نشان داد که پروبیوتیک رشد باکتری های روده ای را تحریک می نماید که متابولیت خاصی به نام بوتیرات فراوری می نماید. بوتیرات، به نوبه خود، موجب شد تا سلول های T در مغز استخوان پروتئینی به نام Wnt10b فراوری نمایند، که برای رشد استخوان ضروری است.

ما از توانایی میکروبیوم روده در تنظیم استخوان و پیچیدگی مکانیسم عمل پروبیوتیک ها شگفت زده شدیم.

او شرح می دهد که پروبیوتیک ها تا حدودی بحث برانگیز هستند و ادعا می نماید که از آنجا که مکانیسم عمل آنها در استخوان ناشناخته است، آنها به عنوان نوعی درمان جایگزین، مبهم و غیرقابل اثبات در نظر گرفته می شوند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که می توانند ساختار استخوان را به شیوه ای مثبت تحت تأثیر قرار دهند. روبرتو بعلاوه معتقد است که تعداد باکتری های موجود در پروبیوتیک ها ممکن است به مقدار پروبیوتیک هایی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز قابل اهمیت باشد اما برای تأیید این مساله ضروری است تحقیقات بیشتری انجام گردد.

محدودیت های این مطالعه

مهمترین نکته در این مطالعه این است که این آزمایش بر روی موش ها، و نه انسان ها صورت گرفته است. نویسندگان می گویند که احتیاج به ادامه تحقیقات است. آنها می خواهند بدانند که آیا پروبیوتیک ها می توانند در سایر شرایط استخوانی یاری نمایند و امیدوارم این تحقیق با انسان ادامه یابد.

روبرتو شرح می دهد: یافته های ما احتیاج به تایید در مطالعات انسانی دارد. او خاطر نشان می نماید که اگر این مطالعات موفقیت آمیز باشند، می تواند راهی برای درمان مقرون به صرفه و قابل تحمل باشد که به بهبود بخشیدن به رشد اسکلت در جوانان و جلوگیری از پوکی استخوان در افراد مسن یاری می نماید.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1316

به "پوکی استخوان: آیا پروبیوتیک ها می توانند از سلامت استخوان ها محافظت نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوکی استخوان: آیا پروبیوتیک ها می توانند از سلامت استخوان ها محافظت نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید