پیشرفتی چشمگیر در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی

به گزارش مجله جغتای، NAFLD و تاثیرات دنیای آن

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) تا 32٪ از جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و با تجمع چربی در کبد تعیین می گردد که می تواند به التهاب و اسکار (scarring) منجر گردد. نوع شدیدتر این بیماری به نام استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH)، می تواند آسیب های جبران ناپذیر به کبد وارد کند و تخمین زده می گردد که 6.5٪ از جمعیت دنیا را مبتلا نموده. تا به امروز، درمان موثری برای NASH وجود نداشت، اما تیمی از پژوهشگران در دانشگاه میشیگان ترکیب دارویی جدیدی را توسعه داده اند که ممکن است این شرایط را تغییر دهد.

پیشرفتی چشمگیر در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی

توسعه داروی نو DT-109

پژوهشگران دانشگاه میشیگان یک تری پپتید مبتنی بر گلیسین به نام DT-109 را ساخته اند که در آزمایش های صورت گرفته بر روی موش ها و نخستی ها (non-human primates) موثر واقع شده . این دارو توانسته است تجمع چربی را معکوس نموده و از اسکار شدن کبد جلوگیری کند. این پژوهشگران با همکاری یک تیم بین المللی شامل مرکز حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه ژیاتونگ شی آن و موسسه علوم قلب و عروق دانشگاه پکن این تحقیق را انجام داده اند و نتایج آن در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

روش های قدیمی و نو در تشخیص و درمان NASH

سال ها، پژوهشگران کوشش نموده بودند دارویی برای درمان NASH توسعه دهند، اما بسیاری از کوشش ها به علت نگرانی های ایمنی یا عدم بهبود موثر شکست خورده اند. یکی از مهم ترین چالش ها در توسعه دارو، عدم وجود مدل های حیوانی مناسب برای NASH بود که بتواند جنبه های مختلف بیماری انسانی را به طور دقیق شبیه سازی کند. تیم پژوهشی دانشگاه میشیگان با استفاده از مدل های نخستی ها پیروز به شبیه سازی بیماری NASH شده و با انجام مطالعات پروفایلی، پیروز به تایید اثرات داروی DT-109 شدند.

مکانیسم عمل DT-109

در هر دو مدل نخستی ها و موش ها، پژوهشگران دریافتند که درمان با DT-109 باعث معکوس شدن تجمع چربی و جلوگیری از پیشرفت اسکار می گردد. این دارو با تحریک تجزیه اسیدهای چرب و تشکیل آنتی اکسیدان ها عمل می نماید. بعلاوه، DT-109 فراوری اسید صفراوی ثانویه سمی به نام لیتوکلولیک اسید lithocholic acid را که به شدت NAFLD بدتر می نماید، مهار می نماید.

اهمیت مدل های نخستی ها

یکی از دلایل مهم پیروزیت DT-109 در درمان NASH استفاده از مدل های نخستی ها بود که به طور دقیق تر جوانب بیماری انسانی را شبیه سازی می نمایند. مدل های موش برای مطالعه NASH محدودیت هایی دارند و نمی توانند همه جنبه های بیماری انسانی را بازتاب دهند، اما استفاده از مدل های نخستی ها به پژوهشگران این امکان را داد تا اثرات دارو را در شرایطی نزدیک به بیماری انسانی آنالیز نمایند.

آینده درمان NASH و پیشرفت های فناوری

با توجه به پیروزیت های اولیه داروی DT-109، پژوهشگران امیدوارند که این دارو بتواند در آینده نزدیک به عنوان اولین داروی تایید شده برای درمان NASH معرفی گردد. آزمایش های بالینی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی این دارو در انسان ها برنامه ریزی شده است. اگر این آزمایش ها پیروزیت آمیز باشند، DT-109 می تواند به یک گزینه درمانی موثر برای میلیون ها نفر که از این بیماری رنج می برند تبدیل گردد.

پزشکی دقیق و درمان های شخصی سازی شده

توسعه داروی DT-109 نمونه ای از اهمیت روزافزون پزشکی دقیق (precision medicine) در مراقبت های بهداشتی است. پزشکی دقیق شامل تنظیم درمان ها بر اساس نیازهای خاص هر بیمار با توجه به ساختار ژنتیکی، سبک زندگی و سایر عوامل است. با توسعه ترکیبی که مسیرهای متابولیکی خاص مرتبط با توسعه NASH را هدف قرار می دهد، پژوهشگران گامی به سوی پزشکی دقیق برای این بیماری برداشته اند. این رویکرد می تواند به درمان های موثرتری منجر گردد که بر اساس نیازهای فردی بیماران تنظیم شده اند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1513

به "پیشرفتی چشمگیر در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفتی چشمگیر در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید