کدام تومورهای مغزی عود می نمایند؟

به گزارش مجله جغتای، جراحی تومور مغزی با حواشی و مراقبت ها و حتی گاهی عوارض ناشی از درمان ممکن است همراه باشد اما پس از گذر از این مقطع زمانی نگرانی بعدی بیماران و خانواده های آنها این خواهد بود که آیا تومور دوباره رشد می نماید یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا درمان تومور مغزی انتها یافته یا همچنان نیازمند پیگیری های بعدی است؟

کدام تومورهای مغزی عود می نمایند؟

شاید در خصوص تومورهای مغزی بدخیم پاسخ این پرسش آسان تر باشد زیرا طبیعتا در خصوص این نوع تومورها با توجه به ماهیت منتشرشونده آنها، گرچه عود قطعی نیست اما احتمال آن زیاد بوده و به این ترتیب ضروری است بیماران به فواصل منظم و کوتاه تحت کنترل و انجام تصویربرداری های لازم قرار بگیرند تا در صورت عود، هرچه سریع تر از آن اطلاع حاصل گردد.

می توان حدس زد سوال بعدی بیماران این خواهد بود که در صورت عود، اقدام درمانی بعدی چیست؟ پاسخ به این پرسش پیش از رخ دادن رشد مجدد تومور عملا امکان پذیر نبوده و به علاوه نگرانی بیش ازحد در این مورد می تواند بر کیفیت زندگی بیمار روحیه و مقاومت بدنی او تاثیر بگذارد بنابراین تا زمانی که نشانه ای از عود تومور دیده نمی گردد بهتر است صرفا توجه دقیق به مراجعات منظم و پیگیری ها صورت پذیرد و احیانا در زمان عود می توان نسبت به نوع و محل تومور، سرعت رشد، مدت زمان بروز بعد از درمان اولیه، میزان بدخیمی، شرایط بالینی بیمار و سایر عوامل موثر، بهترین درمان را انتخاب کرد. البته در خصوص تومورهای مغزی خوش خیم و آنهایی که میزان بدخیمی متوسطی دارند این داستان متفاوت است.

در واقع خطر عود این تومورها گرچه کمتر است اما همیشه این خطر وجود دارد. به عبارت دیگر حتی خوش خیم ترین تومورهای مغزی مانند مننژیوم ها هم امکان عود دارند بنابراین ضروری است بیماران تا مدت ها تحت نظر باشند و با فاصله تصویربرداری انجام دهند تا از اولین نشانه های عود احتمالی آگاه شوند.

در خصوص این تومورها در بیشتر موارد، اولین درمان برای عود نیز جراحی مجدد است اما در موارد اندکی امکان جراحی وجود نداشته و ضروری است درمان های مکمل مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی را به کار گرفت.

چه در خصوص تومورهای خوش خیم و چه بدخیم، مهم ترین عامل در کاهش خطر یا به تاخیر انداختن عود، انجام جراحی موثر برای برداشتن حداکثر میزان تومور و در صورت امکان تمام آن است.

در خصوص تومورهای مغزی بدخیم، انجام درمان های تکمیلی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی پس از جراحی بسیار ضروری بوده و می توانند با از بین بردن سلول های انتشاریافته به نواحی دور از محل اولیه تومور، خطر عود را به طور چشمگیری کاهش دهند.

دکتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز و اعصاب / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 654

به "کدام تومورهای مغزی عود می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام تومورهای مغزی عود می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید