کنگره نفت و نیرو رویداد مهمی در خاورمیانه است

به گزارش مجله جغتای، دبیر کل اوپک کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو را رویدادی مهم در صنعت انرژی خاورمیانه نامید.

کنگره نفت و نیرو رویداد مهمی در خاورمیانه است

به گزارش شانا، محمد سانوسی بارکیندو روز سه شنبه (هفتم بهمن ماه) در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو (IPEC 2021) به وسیله ویدیو کنفرانس گفت: این رویداد یکی از بزرگترین رویدادها در خاورمیانه به شمار می آید و من سختکوشی شما را برای برگزاری آن با وجود محدودیت های ناشی از ویروس همه گیری دنیای کووید-19 (کرونا) می ستایم.

وی ضمن تشکر و قدردانی از ایران برای ایفای نقشی مهم در به خاتمه رسیدن توافقنامه همکاری و آثار مثبت آن بر بازارهای دنیای نفت خام، گفت: همواره خواهان جلب حمایت ایران به عنوان یکی از اعضای مؤسس اوپک هستیم و همچنان به این کار ادامه می دهیم.

دبیرکل سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) به طور ویژه از بیژن زنگنه، وزیر با سابقه نفت ایران قدردانی کرد و اضافه کرد: توصیه های حکیمانه و حضور قدرتمند زنگنه در میز مذاکره طی دهه های گذشته برای دستاوردها و تداوم کوشش های اوپک در راستا ثبات بازار بسیار مهم بوده است.

بارکیندو درباره برآورد تقاضای برای نفت اعضای اوپک اظهار کرد: گزارش ماه ژانویه اوپک برآورد تقاضای نفت برای سال 2021 را نسبت به پیش بینی ماه دسامبر تغییری نداشت.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد اوپک تقاضای نفت در سال 2021، 5 میلیون و 900 هزار بشکه در روز افزایش می یابد و به طور میانگین روزانه به 95 میلیون و 900 هزار بشکه می رسد، این در حالی است که برآورد رشد تقاضای نفت در سال 2020، روزانه 9 میلیون و 800 هزار بشکه کاهش یافت و به طور میانگین به 90 میلیون بشکه در روز رسید، بدان معنا که رشد تقاضای نفت در این سال به طور بی سابقه ای و حدود 10 درصد کاهش یافت.

دبیرکل اوپک توضیح داد: کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های مالی (OECD)، به ویژه ایالات متحده آمریکا، نسبت به سال 2020 عملکرد ضعیف تری را نشان دادند، چین و هند به دلیل احتیاج شدید به بنزین و مواد اولیه پتروشیمی، رشدی فراتر از حد انتظار را تجربه کردند.

بارکیندو گفت: با معکوس شدن فرایند تغییر بازار، امیدواریم سال 2021 سال خوبی باشد. در حقیقت، در این سال شاهد نرخ رشد مالی 4.4 درصدی خواهیم بود که نسبت به رشد منفی 1.4 درصدی در سال 2020 جهش بزرگی است و تأثیر چشمگیری بر مصرف نفت خواهد داشت.

وی درباره چشم انداز انرژی دنیای گفت: همواره معتقد بوده ام که برای تداوم بهبود بازار پس از اوضاع ویروس کرونا و تأمین احتیاجهای آینده انرژی، به همه اشکال انرژی احتیاج خواهیم داشت، در واقع شاهدیم که نفت بیشترین سهم از سبد انرژی را در چشم انداز انرژی اوپک - بیش از 27 درصد در سال 2045 - حفظ نموده است.

دبیرکل اوپک اضافه کرد: گاز طبیعی در سال 2045 در سبد انرژی دنیای صندلی دوم را خواهد داشت و با رشد 25 درصدی همچنان سریعترین رشد را در میان سوخت های فسیلی در بازه زمانی 2019 و 2045 به خود اختصاص خواهد داد.

بارکیندو تاکید نمود: دیگر انرژی های تجدیدپذیر - که بخش عمده آن انرژی خورشیدی، بادی و زمین گرمایی است - همچنان عملکرد خوبی دارند و به طور میانگین 6.6 درصد در سال و سریع تر از هر منبع انرژی دیگری رشد می نمایند.

وی چشم انداز میان مدت رشد تقاضای نفت را معقول دانست و گفت: پیش بینی می گردد تقاضا افزایش یابد و از حدود 100 میلیون بشکه در روز در سال 2019 به حدود 109 میلیون بشکه در روز در سال 2045 برسد. بیشتر این افزایش مربوط به کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری های مالی خواهد بود.

دبیرکل اوپک توضیح داد: کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های مالی شاهد افت و خیز تقاضا در سال 2025 خواهند بود و تقاضای آنها در این سال به 47 میلیون بشکه در روز می رسد و پس از با طی کردن فرایندی کاهشی در سال 2045 به حدود 35 میلیون بشکه در روز می رسد.

بارکیندو اضافه کرد: بر اساس ارزیابی ما صنعت نفت دنیا تا سال 2045 در مجموع به 12 تریلیون و 600 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست، میان دست و پایین دست احتیاج خواهد داشت، کمبود سرمایه گذاری در این دوره می تواند نوسان های شدیدی را ایجاد کند.

وی گفت: 2020 سال بدی برای مردم دنیا بود، بسیاری اعضای خانواده و عزیزان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند و صنعت نفت شکاف های عمیقی را در بوجه خود تجربه کرد و برنامه های سرمایه گذاری به تعویق افتادند یا لغو شدند.

دبیرکل اوپک توضیح داد: اما 2021 سالی جدید و پر از امید است، با پایدار ماندن نسبی بازار نفت، برنامه های کنونی فراوری ما برای حمایت از بهبود بازارهای دنیای طراحی شده است. سطح بالای پایبندی مجموع اعضای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش فراوری در سال 2020 به طور قابل توجهی به تعادل و ثبات بازار یاری کرد. شریکان در تداوم به پایبندی به سهمیه های کاهش مصمم هستند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 660

به "کنگره نفت و نیرو رویداد مهمی در خاورمیانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره نفت و نیرو رویداد مهمی در خاورمیانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید