آلرژی به بادام زمینی در بچه ها

به گزارش مجله جغتای، حساسیت به بادام زمینی در بچه ها، شایع ترین نوع حساسیت غذایی است. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد آغاز مصرف بادام زمینی و مشتقات آن مثل کره بادام زمینی در سنین پایین، باعث کاهش ایجاد حساسیت به انواع مغز ها و آجیل ها می گردد.

آلرژی به بادام زمینی در بچه ها

آیا بادام زمینی باعث حساسیت (آلرژی) می شود

بادام زمینی جزء 8 ماده غذایی حساسیت زا (آلرژن) دسته بندی می شود و90% بیشتر از مابقی خوراکی ها، باعث آلرژی می شود. آلرژی به بادام زمینی که اغلب از دوران کودکی ایجاد می شود، می تواند مادام العمر باشد. حتی اگر حساسیت به بادام زمینی در نوزادان با بزرگتر شدن نوزاد از بین برود، باز هم احتمال برگشت آن وجود خواهد داشت.1

در چه بچه های احتمال حساسیت به بادام زمینی وجود دارد؟

حساسیت به بادام زمینی در بچه ها برای این گروه از آنها احتمال بیشتری دارد:

بچه های که هرگونه حساسیت غذایی دارند

بچه های که سابقه حساسیت غذایی در خانواده آنها وجود دارد

بچه های که تست آلرژی به بادام زمینی در آنها مثبت بوده است (این بچه ها هرگز نباید کره بادام زمینی مصرف نمایند).1

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف بادام زمینی

نوزاد مبتلا به این نوع آلرژی غذایی، با علائم مختلفی در بدن خود روبرو خواهد شد که مهم ترین آن ها به توضیح زیر می باشند:

آبریزش بینی

خارش پوست نوزاد، پف کردن یا تورم پوست، لب ها و صورت او

تنگی نفس و خس خس کردن سینه کودک

تنگ شدن گلو و بروز احساس خفگی در نوزاد

مسائل گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع، گرفتگی معده و استفراغ

ایجاد بثوراتی بر روی پوست بدن و صورت کودک

قرمزی اطراف دهان، لب ها و گلوی نوزاد.2

علائم و نشانه های آنافیلاکسی ناشی از واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف بادام زمینی
تورم گلوی نوزاد

بروز علائم سرماخوردگی در بدن کودک و از دست دادن هوشیاری

تسریع ضربان قلب کودک

شوک، کاهش سریع فشار خون و ایجاد بثوراتی بر روی پوست بدن و صورت کودک

گرفتگی راه های تنفسی نوزاد.2

چطور و چه اندازه بادام زمینی برای کودک را آماده کنیم؟

با توجه به افزایش اندازه آلرژی غذایی و آلرژی به بادام زمینی که رایج و خطرناک است. بهتر است هرکاری که می توانیم برای جلوگیری از بروز آن انجام دهیم. به همین دلیل بعضی از نکات متداول در ادامه ارائه شده است:

اگر فرزند شما به دلیل سابقه آلرژی به تخم مرغ یا اگزمای شدید ریسک بالای ابتلا به آلرژی را داشته باشد، با یک متخصص برای آزمایش آلرژی و مشاوره در خصوص مصرف بادام زمینی برای کودک صحبت کنید. اگر آزمایش آلرژی در خصوص بادام زمینی منفی بود، با متخصص در خصوص مصرف آن بین 4 تا 6 ماهگی صحبت کنید و این که چطور اولین تغذیه کودک آغاز شود.

اگر کودک شما به دلیل اگزما خفیف یا میانه، در معرض ابتلا به آلرژی خفیف تا میانه است، آغاز غذاهای حاوی بادام زمینی برای کودک را از ابتدای ماه ششم در هنگام آغاز مصرف غذاهای جامد آغاز کنید. اگر احتمال افزایش ریسک در کودک شما وجود ندارد، مصرف غذاهای حاوی بادام زمینی را پس از آغاز غذاهای جامد آغاز کنید (اما این کار را در یک سالگی کودک انجام دهید).

بادام زمینی برای کودک هنگامی که می خواهید برای اولین بار به کودک بادام زمینی بدهید، زمانی را انتخاب کنید که کودک سالم باشد، سرما نخورده باشد و یا مشکل دیگری نداشته باشد. اولین تغذیه کودک را در منزل، نه در مهدکودک آغاز کنید و حتما فرد دیگری برای مراقبت همراه شما باشد.

از دادن انواع آجیل که خطر خفگی برای بچه ها زیر 4 سال را به همراه دارند اجتناب کنید. در عوض، یکی از این پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی را امتحان کنید:

دو قاشق چای خوری سرخالی کره بادام زمینی را با دو قاشق چای خوری آب گرم رقیق کنید و هم بزنید تا کامل حل شود. بگذارید تا خنک شود، سپس قبل از دادن به کودک اگر احتیاج بود بیشتر رقیقش کنید.

دو قاشق چای خوری سرخالی کره بادام زمینی (یا دو قاشق چای خوری پودر کره بادام زمینی) را با 2-3 قاشق غذاخوری پوره میوه یا سبزی مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود. یا پفک های حاوی بادام زمینی به کودک خود بدهید. آن ها به اندازه کافی نرم هستند تا در دهان آب شوند. بعلاوه می توانید برای نوزادان کمتر از هفت ماه، این پفک ها را با آب نرم تر کنید.

زمانی که برای اولین بار بادام زمینی را به کودک دادید، 10 دقیقه صبر کنید اگر علائمی از آلرژی را مشاهده نکردید به غذا دادن ادامه دهید. علائم آلرژی خفیف عبارتند از بثورات جلدی یا کهیر اطراف دهان یا صورت. علائم حاد یک واکنش شدید که احتیاجمند یاری فوری پزشکی است شامل تورم لب ها یا زبان، استفراغ و مشکل تنگی نفس است.

اگر کودک شما واکنش آلرژیکی نداشت به دادن بادام زمینی به طور منظم ادامه دهید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می نماید تا برای دریافت پروتئین بادام زمینی برای کودک، سه بار در هفته به نوزادان بادام زمینی داده شود. بعلاوه با توجه به اینکه واکنش آلرژیک به بادام زمینی رو به افزایش است اما 98 درصد بچه ها واکنش شدیدی به آن ندارند. 3

روش های پیشگیری آلرژی نوزادان به مصرف بادام زمینی

این جمله مهم را به یاد داشته باشید که پیشگیری، همواره بهتر از درمان است! ضروری است بدانید که آلرژی غذایی درمان قطعی ندارد. برترین راه محافظت از کودک خود در برابر آلرژی به مصرف بادام زمینی این است که از مواد غذایی را که ممکن است حاوی بادام زمینی باشد، از برنامه روزانه او حذف کنید.

با این حال، در بعضی موارد، مواد غذایی حاوی این ماده غذایی وارد بدن نوزاد شما می شوند؛ بنابراین، مهم است که برای واکنش های آلرژیک بدن کودک آماده باشید.

شایع ترین راه مقابله با آلرژی بادام زمینی در بدن بچه ها، تزریق دوز مناسبی از اپی نفرین است. با این حال، اگر فرزند شما به بادام زمینی آلرژی داشته باشد، مطمئن شوید که:

همواره میزان مناسبی از اپی نفرین را همراه خود حمل می کنید، زیرا شما همواره به تزریق عضلانی این دارو احتیاج خواهید داشت.

با پزشک متخصص اطفال درباره نحوه استفاده از اپی نفرین و زمان مناسب استفاده از آن صحبت کنید.

به کودک خود تماس با اورژانس را آموزش دهید. بعلاوه، تا زمان رسیدن یاری های پزشکی از تزریق عضلانی اپی نفرین برای کنترل علائم آلرژی در بدن فرزند خود استفاده نمایید.2

چطور باید به نوزادم کره بادام زمینی بدهم؟

کره بادام زمینی می تواند یک غذای سالم برای رژیم غذایی باشد، البته زمانی که آمادگی خوردن غذاهای جامد را پیدا کند. برای آغاز سعی کنید با قاشق های کوچک آن را به او بدهید و آن را با چیز دیگری (مثلا با میوه ها، سبزیجات، غلات، گوشت) مخلوط نکنید.

سعی کنید این کار را در خانه انجام دهید و حواس تان به واکنش های آلرژی زا باشد. اگر هر نوع حساسیتی نسبت به بادام زمینی در او دیدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

کار شناسان بر این باور هستند که استفاده زود هنگام از پروتئین بادام زمینی باعث کاهش ایجاد آلرژی در بچه ها می شود. اما تحقیقات تازه نشان می دهد که والدین در این باره مطمئن نیستند.

به جای اجتناب از همه محصولات بادام زمینی بخاطر ترس از آلرژی بهتر است که از 4 تا 6 ماهگی غذاهای حاوی بادام زمینی به نوزاد داده شود. مطالعات تازه نشان می دهد که این کار موجب کاهش خطر آلرژی می شود.

با اینکه گروه هایی همچون آموزشگاه اطفال آمریکا این توصیه های تغذیه ای تازه را تایید می نمایند اما بسیاری از والدین متقاعد نشده اند که باید مطابق با مطالعات تازه به این توصیه ها عمل نمایند.

اگرچه طبق توصیه های قدیمی استفاده از بادام زمینی برای کودک را تا پیش از رفتن کودک به مهدکودک مناسب نمی دانستند، ولی مطالعات اخیر نشان می دهد که آغاز مصرف بادام زمینی در سنین پایین تر باعث کاهش واکنش های آلرژیک، بخصوص در بچه های که حساسیت بیشتری دارند می شود.

آموزشگاه اطفال آمریکا و دیگر سازمان های بهداشتی بر این اعتقادند که در حال حاضر شواهد علمی وجود دارد که تولیدنمایندگان خدمات بهداشت و سلامتی باید استفاده از محصولات حاوی بادام زمینی در کشور هایی که مصرف آن متداول است را در رژیم غذایی نوزادان بین 4 تا 11 ماهگی که خطر بروز آلرژی در آنان زیاد است قرار دهند.

زیرا تاخیر در استفاده از بادام زمینی برای کودک موجب افزایش ریسک ایجاد آلرژی می شود.اما در تحقیقات اخیر از زنان باردار و مادران تازه که در سالنامه آسم، آلرژی و ایمونولوژی منتشر شده است، تقریبا یک سوم آن ها اذعان داشته اند که توصیه های تازه را نشنیده اند و بیشتر از نیمی از آن ها گفته اند که توصیه های تازه را دنبال نمی نمایند، چون برایشان مهم نیست. تنها 31 درصد گفته اند که حاضرند بادام زمینی را از شش ماهگی به نوزادان خود بدهند.3

پینوشتها

1.www.fitoland.com

2.www.mamanam.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1058

به "آلرژی به بادام زمینی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی به بادام زمینی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید