حساسیت های غذایی در بچه ها

به گزارش مجله جغتای، تخمین زده می گردد که حساسیت یا آلرژی های غذایی در نوزادان و بچه ها 6٪ از کل جمعیت بچه ها را در ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد. اهمیت دارد که دریابیم چه مواد غذایی موجب بروز آلرژی های غذایی می شوند. این

حساسیت های غذایی در بچه ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

تخمین زده می گردد که حساسیت یا آلرژی های غذایی در نوزادان و بچه ها 6٪ از کل جمعیت بچه ها را در ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد. اهمیت دارد که دریابیم چه مواد غذایی موجب بروز آلرژی های غذایی می شوند. این مقاله به ما در درک بیشتر آلرژی های ناشی از مواد غذایی در بچه ها یاری خواهد نمود. آن را بخوانید...

اغلب به والدین گفته می گردد که آلرژی های غذایی در بچه ها نادر می باشد. با این حال، آمار منتشر شده چیزی غیر از آن را نشان می دهند. از هر 18 کودک، 1 کودک از آلرژی های غذایی رنج می برد. چنانچه کودکی از خوردن غذای بخصوصی امتناع کند، همیشه به این معنا نخواهد بود که نسبت به آن غذا حساسیت دارد. به احتمال زیاد، کودک آن غذا یا ماده غذایی را دوست نداشته و در نتیجه از خوردن آن خودداری می کند. اجازه دهید ابتدا بیاموزیم که آلرژی های غذایی چه هستند.

آلرژی یا حساسیت های غذایی چه هستند؟

آلرژی غذایی واکنش یا پاسخ سیستم ایمنی بدن به مواد غذایی است که بدن نسبت به آنها آلرژی دارد. اغلب بدن با فراوری آنتی بادی به سیستم ایمنی خبر می دهد که با مزاحم مبارزه نماید. در نتیجه بدن هیستامین آزاد می سازد. این هیستامین ها موجب بروز علائم آلرژیک می شوند.

علائم حساسیت های غذایی در بچه ها

مدت زمانی که طول می کشد تا علائم خود را نشان دهند، از کودکی به کودک دیگر تفاوت کرده و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت باشد. در ادامه چند نشانه و علائم متداول حساسیت غذایی آورده می گردد.

کهیر

اگزما

اسهال

خارش

یبوست

عفونت گوش

ورم

مشکل در تنفس

استفراغ

کولیک یا دل درد

گرفتگی یا آبریزش بینی

واکنش های آلرژیک شدید ـ به واکنش هایی در تمام بدن اشاره دارد که خس خس، ورم صورت، زبان، لبها، و مشکل در تنفس را شامل می شوند.

در صورت بروز واکنش های شدید بایستی بلافاصله کودک تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. چنانچه آلرژی به برخی مواد غذایی ارثی باشد، علائم آن ماده غذایی خود را نشان نمی دهند تا زمانی که به کودک چندین مرتبه از آن ماده غذایی داده گردد و علائم ممکن است پس از مصرف چند مرتبه از آن ماده غذایی خاص ایجاد شوند. قرار گرفتن غیر مستقیم در معرض مواد غذایی آلرژی زا هم می تواند موجب بروز مشکلاتی گردد. این بدان معنا است که اگر کودکی نسبت به تخم مرغ آلرژی داشته باشد، در این صورت خوردن تخم مرغ به وسیله کیک و کلوچه هم به اسم ماده حساسیت زا هرچند غیر مستقیم به شمار میرود. راه غیر مستقیم دیگر در صورتی است که مادر تخم مرغ خورده و کودک را از شیر خود تغذیه نماید.

حساسیت های غذایی متداول

آلرژی های غذایی می توانند به علت مصرف مستقیم مواد غذایی و یا به وسیله شیر مادر ایجاد شوند. بنابراین، مهم است که مادر مراقب مواد غذایی مصرفی خود بوده و آنالیز کرده که آیا ماده غذایی که می خورد در نوزاد ایجاد آلرژی می کند یا خیر. در چنین شرایطی، مادر بایستی از مصرف آن ماده غذایی تا زمانی که به نوزاد خود شیر می دهد، خودداری کند. هنگامی که قصد معرفی یا دادن ماده غذایی جدیدی به کودک خود را دارید، به خاطر داشته باشید که فاصله 10 تا 12 روزه را حفظ کنید. در عین واحد، همیشه بهتر است که تنها یک ماده غذایی را در یک زمان به کودک معرفی کنید. با این کار در صورت داشتن آلرژی برای شما راحت خواهد بود که ماده غذایی آلرژی زا را شناسایی نمایید. به طور کلی، کودک یا نوزاد می تواند به هر ماده غذایی حساسیت داشته باشد، اما چند ماده غذایی وجود داشته که مشکل سازتر از دیگر مواد غذایی می باشند. آمار منتشر شده نشان می دهند که مواد غذایی که در ادامه آورده می شوند مسئول ایجاد 80% آلرژی ها در بچه ها و نوزادان می باشند.

شیر، به خصوص شیر گاو

گندم

تخم مرغ

سویا

بادام زمینی

ماهی، به خصوص ماهی سالمون و ماهی تن

صدف، میگو، خرچنگ، و لابستر

آجیل های درختی مانند گردو، بادام زمینی، و غیره

نحوه پیشگیری

جلوگیری و پیشگیری کامل از این آلرژی ها کار دشواری است، اما می توان با اتخاذ مراقبتهای کافی از آنها جلوگیری کرد. نظرات زیادی در مورد پیشگیری از آلرژی های غذایی وجود دارد. برخی متخصصان اطفال اظهار می دارند که تغذیه با شیر مادر برای مدت زمان طولانی تر از نوزادان در برابر آلرژن های (مواد حساسیت زا) بوجود آورنده آلرژی محافظت می کند. این توصیه بایستی دنبال گردد، خصوصاً در صورتی که یکی از والدین از آلرژی های مختلف رنج می برد. در صورتی که کودک نسبت به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد، می توانید مواد غذایی جایگزین را امتحان کنید. به اسم مثال، در صورت داشتن حساسیت نسبت به شیر، می توانید به او شیر خشک غیر آلرژیک را داده و یا می توانید محصولات غذایی پرورده با سویا را امتحان کنید.

این حساسیت ها تهدیدی برای نوزادان به حساب نمی آیند. مشاهده شده است که بیشتر آلرژی های غذایی پس از چند سال از بین می فرایند. در این صورت این ماده غذایی می تواند پس از بزرگ شدن کودک به او مجدداً داده گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1041

به "حساسیت های غذایی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت های غذایی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید