تزریق واکسن و تأثیر آن در کاهش مرگ ومیر کرونایی در گیلان به روایت آمار

به گزارش مجله جغتای، آمار های رسمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشان می دهد میزان ابتلا به کرونا و مرگ ومیر در گروه های واکسن نزده بیشتر است.

تزریق واکسن و تأثیر آن در کاهش مرگ ومیر کرونایی در گیلان به روایت آمار

به گزارش خبرنگاران از رشت، آمار های رسمی ارائه شده دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد تزریق واکسن کرونا در گیلان نشان می دهد افرادی که واکسن نزدند، ضمن ابتلای بیشتر به کرونا، اندازه مرگ ومیر در این گروه نیز بیشتر است.

حدود 2 سالی از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و همچنان این ویروس تاج دار منحوس، بی وقفه در پی قربانی است که گویا سیر نیز نمی گردد.

اقدام نخست جامعه دنیای برای کنترل کرونا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مرتب دست ها بود که این رویه متداول همچنان به عنوان یک فرهنگ عمومی در همه دنیا، از جمله کشور ما رعایت می گردد.

اما همانند بیماری های واگیری که طی قرن های اخیر به وسیله واکسیناسیون عمومی کنترل و مدیریت می شد، اپیدمیولوژیست ها و متخصصان این حوزه معتقدند؛ کنترل موثر و مدیریت این بیماری مسری، تنها از جهت واکسیناسیون عمومی امکانپذیر است.

بر این اساس، واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در دنیا و ایران با پیشرفت های به انجام رسیده، حاکی از آن است که این بیماری نوظهور تا حد قابل قبولی کنترل شده است.

علیرغم کش وقوس های فراوان، مبنی بر تأمین واکسن های کرونا جهت تزریق به عموم مردم، همچنان گروه قابل توجهی از مردم وجود دارند که بنا بر دلایل مختلف و البته غیرقابل توجیه از تزریق واکسن خودداری می نمایند.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد آخرین شرایط واکسیناسیون عمومی مردم استان علیه کرونا گفت: گیلان در صدر واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در کشور قرار گرفته است و خوشبختانه 90 درصد جمعیت بالای 12 سال این استان نوبت نخست و بعلاوه 73.5 درصد جمعیت بالای 12 سال، نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت نموده اند.

او از مراجعه نکردن 225 هزار و 645 نفر از گیلانیان بالای 12 سال به مراکز واکسیناسیون استان اطلاع داد و افزود: اغلب این افراد، علیرغم مهیا بودن زیرساخت های واکسیناسیون از پایگاه های تجمعی تا خانه های بهداشت، هنوز برای تزریق نوبت نخست واکسن نیز مراجعه ننموده اند.

آنچه انجام واکسیناسیون را حائز اهمیت نموده است، عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه ضعیف شدن شدت بیماری و ایجاد مصونیت نسبی در بین دریافت نمایندگان واکسن و نهایتا ایجاد یک ایمنی در کل جامعه است.

پزشکان معالج و متخصصانی که در حدود 2 سال اخیر بیماران زیادی از مبتلایان کرونا را دیده و درمان نموده اند، معتقدند؛ واکسیناسیون تا حد قابل قبولی از پیشرفت بیماری کووید 19 جلوگیری نموده است و آهنگ مرگ ومیر در این رابطه را بسیار کند می نماید.

انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اثر واکسیناسیون کرونا در کاهش بستری ها گفت: از ابتدای سال جاری تا نیمه اول آبان ماه 33 هزار و 405 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شده اند که 28 هزار و 45 نفر معادل 86.6 درصد بیماران، پوشش واکسیناسیون نداشتند.

او افزود: در این مدت بعلاوه 10 هزار و 391 بیمار مبتلا به کرونا بستری موقت شدند که 9 هزار و 530 نفر معادل 91.7 درصد از گروه های واکسن نزده کرونا بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان توضیح داد: از ابتدای سال جاری تا 15 آبان، مجموعا 3 هزار و 97 نفر در گیلان در بخش های ویژه بستری شدند که از این بین، 2 هزار و 693 نفر معادل 87 درصد این جمعیت نیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته بودند.

هدف اصلی از واکسن در اوج همه گیری، کاهش مرگ و بستری است و واکسن ها به شدت اثربخشند، تجربه پیروز کشور ها نیز نشان می دهد با وجود مبتلایان بالا، افراد واکسینه شده، بستری و فوت خیلی کمتری دارند.

یکی از مراحل کنترل همه گیری، واکسیناسیون بیش از 70 درصد جامعه است و همه باید برای تحقق این هدف کوشش نمایند چرا که فاز های بالینی واکسن ها در مطالعات، روی هزاران نفر آنالیز و تست شده و اثربخشی های آن نمایان است.

متخصصان امر معتقدند؛ با انجام واکسیناسیون، اگر به کرونا مبتلا شویم، یا حد خفیف بیماری را می گیریم یا در بخش های حادتر، درصد بسیار ناچیزی از بیماران دچار بدحالی و فوت می شوند.

فراموش نکنیم که برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید جمعیت ایمن نسبت به این بیماری زیاد گردد؛ باید پذیرفت که واکسینه شدن در برابر کرونا فقط ایمنی شخص را تضمین نمی نماید بلکه سلامت جامعه درگرو تصمیم واکسن نزده ها است.

در حال حاضر با افزایش اندازه پوشش واکسیناسیون و ادامه این فرایند افزایشی قطعا آمار ابتلا و عوارض کووید 19 فرایند کاهشی را ادامه خواهد داد، اما به گفته دکتر دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید بدانیم که رعایت شیوه نامه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک حتی در افراد واکسن زده نیز به علت خطر سرایت انواع جهش یافته ویروس برای اطمینان از عدم ابتلا ضروری است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1101

به "تزریق واکسن و تأثیر آن در کاهش مرگ ومیر کرونایی در گیلان به روایت آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق واکسن و تأثیر آن در کاهش مرگ ومیر کرونایی در گیلان به روایت آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید