طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری برای 50، 100 و 200 نفر در 5 مرحله

به گزارش مجله جغتای، درست کردن یک گزینه خوب برای است. علاوه بر اینکه درست کردنشان آسان است، گزینه ارزان و ارزان ای هم برای نذری دادن به حساب می آیند. یکی از نوشیدنی های نذری که معمولا در فصل تابستان سرو می گردد، شربت تخم شربتی نذری است که به صورت ساده و زعفرانی تهیه می گردد. اگر شما هم می خواهید شربت تخم شربتی را برای حجم زیاد و نذری درست کنید، در این مقاله از در، به طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری و نکات تهیه و خوشمزه شدن شربت تخم شربتی پرداخته ایم.

طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری برای 50، 100 و 200 نفر در 5 مرحله

مواد لازم برای شربت تخم شربتی نذری (برای 100 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
تخم شربتی1 کیلوگرم
آب24 لیتر
لیموترش یا آبلیمو20 عدد (یا 1 لیوان فرانسوی دسته دار آبلیمو)
شکر2 کیلوگرم
گلاب3 لیوان فرانسوی دسته دار (150 میلی لیتر)
زعفران5 گرم

مقدار کالری در 100 گرم شربت تخم شربتی: حدود 460 کیلوکالری

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت شربت تخم شربتی: 20 دقیقه

نکته: برای تهیه شربت تخم شربتی نذری برای 200 نفر، مقدار این مواد را 2 برابر، شربت نذری تخم شربتی برای 300 نفر مقدار این مواد را 3 برابر و برای تهیه شربت تخم شربتی نذری برای 50 نفر، این مقدار را نصف در نظر بگیرید.

مراحل طرز تهیه شربت تخم شربتی با گلاب و زعفران برای نذری

درست کردن شربت تخم شربتی برای نذری در حجم بالا، کار بسیار راحتی است. در ادامه مراحل طرز تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی نذری را می توانید دنبال کنید.

مرحله اول: مواد شربت نذری را آماده کنید

ابتدا زعفران را به خوبی بسایید و در یک لیوان بریزید. به لیوان 2 تکه یخ کوچک و مقداری آب جوش اضافه کنید تا به زعفران، شوک وارد گردد و رنگ بدهد. یک نعلبکی را روی لیوان بگذارید تا زعفران دم بکشد. سپس دانه های تخم شربتی را در یک سینی بریزید و اگر سنگریزه یا ساقه گیاه تخم شربتی در آن وجود داشت، جدا کنید. این کار را حتما انجام دهید تا ناخالصی های درشت را بگیرید.

شما می توانید زعفران باکیفیت را به روش های خرید و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: تخم شربتی ها را بخیسانید

سپس تخم شربتی ها را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید. تخم شربتی ها را هم بزنید که تا جای ممکن زیر آب بروند. تخم شربتی ها به مرور آب را جذب می نمایند و سنگین می شوند و زیر آب فرو می روند. به مدت 30 دقیقه تخم شربتی ها را در آب بخیسانید تا لعاب بیندازند و همه دانه ها، پفکی و حجم دار شوند. در این فاصله، شیره شربت را آماده کنید.

در صورت تمایل می توانید تخم شربتی را از فروشگاه های به روش های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: شیره شربت نذری را آماده کنید

یک قابلمه بزرگ را روی شعله گاز بگذارید و 24 لیوان آب و 2 کیلوگرم شکر را در آن بریزید. حرارت را بالا ببرید تا آب آغاز به جوشیدن کند. سپس شعله را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا شیره شربت، کمی غلیظ گردد. حدود 15 تا 20 دقیقه این محلول باید بجوشد تا قوام پیدا کند.

برای خرید شکر می توانید از فروشگاه های به روش های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد شربت را اضافه کنید

بعد از اینکه شربت قوام گرفت، در 1 دقیقه پایانی، زعفران دم نموده، آبلیمو و گلاب را به شربت اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردد. شعله را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید شربت سرد گردد و به دمای محیط برسد.

آبلیمو و گلاب را می توانید به صورت خرید اینترنتی یا خرید حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله پنجم: تخم شربتی را اضافه کنید و شربت نذری را سرو کنید

بعد از سرد شدن مواد، تخم شربتی هایی را که لعاب انداخته اند، در قابلمه شربت بریزید و هم بزنید. در شربت تخم شربتی نذری، تکه های یخ بریزید تا شربت سرد گردد. سپس در لیوان های یک بار مصرف مقداری از شربت را بریزید و آن را سرو کنید. نذرتان قبول!

نکات مهم در طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری

  • برای اطمینان از نداشتن سنگریزه، بعد از اینکه تخم شربتی ها لعابدار و حجیم شدند، می توانید آنها را در یک صافی یا آبکش ریز بریزید و بشویید.
  • می توانید شربت تخم شربتی نذری یا شربت تخم شربتی مجلسی در مقدار کمتر را، بدون اینکه شیره شربت درست کنید، با حل کردن شکر در آب، و اضافه کردن بقیه مواد به شربت، درست کنید. اما در این صورت، احتمال حل نشدن مقداری شکر در شربت وجود دارد. اگر شکر و آب را حرارت دهید، کیفیت کارتان بهتر می گردد.
  • اگر می خواهید شربت تخم شربتی نذری را رقیق تر درست کنید، مقدار آب و شکر را بیشتر کنید.
  • حتما زعفران را به صورت دم نموده به شربت تخم شربتی اضافه کنید استفاده از پودر زعفران یا زعفران ساییده در شربت، به آن رنگ، طعم و عطر دلخواه را نمی دهد.
  • برای طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری ساده، احتیاجی به استفاده از زعفران دم نموده نیست و اتفاقا هزینه درست کردن این نذری کمتر هم می گردد.
  • برای طعم بیشتر و بهتر شربت تخم شربتی برای نذری، می توانید به مقدار دلخواه به شربت، عرقیات گیاهی مثل عرق نسترن، عرق بیدمشک، عصاره وانیل، عصاره هل و … اضافه کنید. در این صورت مراقب باشید که این مواد را به صورت کنترل شده به شربت اضافه کنید چون استفاده زیاد از این عرقیات یا هل و وانیل ممکن است ته مزه تلخ به شربت بدهد.
  • برای طرز تهیه شربت تخم شربتی لاکچری و نذری، می توانید تخم شربتی ها را بعد از خیساندن و حجم گرفتن در قالب های با طرح های ستاره، قلب و … بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ بزنند. سپس شیره شربت را جداگانه درست کنید. در زمان سرو، در هر لیوان شیره شربت را بریزید و یک قالب تخم شربتی یخ زده در آن بیتدازید. سپس شربت نذری را سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن شربت تخم شربتی نذری

چه کار کنیم شربت تخم شربتی ته نشین نگردد؟

تخم شربتی وقتی در آب خیسانده می گردد، آب را جذب می نماید و وزن آن سنگین تر می گردد، بنابراین به صورت طبیعی، در آب ته نشین می گردد. اگر شربت تخم شربتی را غلیظ تر درست کنید و مقدار تخم شربتی ها را بیشتر در نظر بگیرید، بهتر است. اما در کل در زمان سرو، باید شربت را هم بزنید تا تخم شربتی ها به سطح شربت نزدیک شوند.

برای خوشمزه تر شدن شربت تخم شربتی نذری چی اضافه کنیم؟

شما می توانید برای افزودن عطر و طعم بیشتر به شربت تخم شربتی، انواع عرقیات دلخواه، گلاب، هل، وانیل، آبلیمو و زعفران دم نموده با آبمیوه ها و شربت هایی مثل آلبالو و … را اضافه کنید.

محصولات مرتبط

زردچوبه 430 گرمی پت گلها

133,900 تومان 135,500 تومان 1% تخفیف

زرد چوبه 75 گرمی گلستان

29,500 تومان 29,900 تومان 1% تخفیف

زعفران سرگل ممتاز کریستالی چهار گرمی فامیلا

236,900 تومان 239,500 تومان 1% تخفیف

خاکشیر 75 گرمی

54,500 تومان 55,000 تومان 1% تخفیف

لیوان یکبارمصرف 100عددی تک ظرف

25,091 تومان 29,250 تومان 14% تخفیف

تخم شربتی 60گرمی

34,100 تومان 34,500 تومان 1% تخفیف

آبلیمو 500 گرمی مهرام

65,900 تومان 67,000 تومان 2% تخفیف

آبلیمو 500 گرمی پت کیمبال

40,900 تومان 49,800 تومان 18% تخفیف

قند شکسته 400 گرمی سلفونی مکشاین

14,700 تومان 14,960 تومان 2% تخفیف

شکر 2700 گرم برلیان-الماس

99,150 تومان 100,900 تومان 2% تخفیف

گلاب ناب یک لیتری ربیع

155,900 تومان 158,000 تومان 1% تخفیف

گلاب 240 گرمی شیشه ای سمیه

36,900 تومان 39,000 تومان 5% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 تیر 1403 بروزرسانی: 5 تیر 1403 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1512

به "طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری برای 50، 100 و 200 نفر در 5 مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری برای 50، 100 و 200 نفر در 5 مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید