لبنان، ملاقات حریری با لاوروف در ابوظبی و احتمال سفر هیئتی از روسیه به بیروت

به گزارش مجله جغتای، منابع از ملاقات سعد حریری و وزیر امور خارجه روسیه در ابوظبی و نیز احتمال سفر هیئتی از مسکو به بیروت برای آنالیز شرایط آوارگان سوری در لبنان و بازگشت امن آنها به کشورشان خبر دادند.

لبنان، ملاقات حریری با لاوروف در ابوظبی و احتمال سفر هیئتی از روسیه به بیروت

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه البناء، منابع خبری گزارش دادند که یک هیئت عالی رتبه روسی برای آنالیز امکان برگزاری کنفرانسی برای آوارگان سوریه به لبنان سفر می نماید. محافل سیاسی مطلع از برنامه سفر هیئت روسی به بیروت بیان کردند، این هیئت قرار است برای تکمیل کنفرانسی که انتها سال گذشته در دمشق برگزار گردید به لبنان سفر کند.

منابع مربوطه در این زمینه گزارش دادند، قرار بود این هیئت ابتدای ماه جاری وارد بیروت گردد اما تعیین نیست چرا این سفر به تعویق افتاده و یا اینکه ممکن است لغو شده باشد.

منابع مطلع از این پرونده اظهار داشتند که مقامات روسی در کنفرانس آوارگان سوریه در دمشق که سال گذشته برگزار گردیده بود با مقامات لبنانی از جمله رمزی المشرفیه، وزیر امور اجتماعی و گردشگری لبنان در این باره صحبت کردند و امکان برگزاری کنفرانس دیگری در بیروت را مورد آنالیز قرار داده اند. این وزیر لبنانی در پاسخ به درخواست روسیه برای برگزاری کنفرانس آوارگان سوریه در بیروت گفته بود که این موضوع به دولت لبنان مربوط می گردد و مسئله آوارگان یک مسئله ملی و حاکمیتی برای لبنان است.

منابع مذکور در ادامه از تمایل روسیه برای برگزاری کنفرانس جدیدی در بیروت جهت تکمیل نتایج کنفرانس قبلی و زمینه سازی برای بازگشت امن آوارگان سوریه به کشورشان خبر دادند.

روز گذشته همچنین وزیر امور اجتماعی و گردشگری لبنان با هیئتی از دمشق به ریاست وزیر خارجه این کشور پرونده آوارگان سوری حاضر در لبنان و تسهیلات دمشق برای بازگشت ایمن آنها را آنالیز کرد.

از سوی دیگر دفتر اطلاع رسانی سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان گزارش داد که وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای بیان کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر خود به ابوظبی با سعد حریری نیز ملاقات داشته است. لاوروف در این ملاقات درباره نتایج رایزنی های پارلمانی و نیز رایزنی های حریری با میشل عون رئیس جمهوری لبنان برای تشکیل دولت صحبت نموده و بر اهمیت تسریع در خروج از بحران اجتماعی و اقتصادی از خلال تشکیل دولتی که توان مقابله با چالش ها را داشته باشد تاکید نمود.

در ملاقات وزیر امور خارجه روسیه و سعد حریری همچنین حمایت از نیروهای اصلی سیاسی در لبنان و نیز بعضی مسائل منطقه ای و همچنین افزایش کوشش های بین المللی برای حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه 2245 شورای امنیت سازمان ملل به ویژه مسئله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان مورد آنالیز نهاده شد.

دو طرف در نشست مذکور ایده های جدید به منظور توسعه و تحکیم دوستی روسیه و لبنان و توسعه تجارت و سرمایه گذاری و مبادلات اجتماعی با تمرکز بر یاری مسکو به بیروت در مبارزه با اپیدمی کرونا را مورد آنالیز قرار دادند.

درباره پرونده تشکیل دولت در لبنان و تداوم اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف، فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی با صدور بیانیه ای پس از نشست دوره ای خود به ریاست جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی بیان کرد آنچه که روزهای گذشته در کشور رخ داد در قالب سوء استفاده از درد مردم برای اهداف سیاسی بوده است و بعضی اقدامات و شعارها نشان می دهد که حالتی از کودتا علیه رئیس جمهوری و صندلی او وجود دارد.

در این بیانیه آمده است ما کنار مردم و درد و خواسته های آنها ایستاده ایم و کوشش خود را برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشور و نیز برای بازگرداندن اموال مردم و شفاف سازی پرونده های اقتصادی بعضی مسئولان به کار می بندیم.

فراکسیون لبنان قوی با تاکید بر محافظت از ثبات عمومی و حقوق مردم بیان کرد، بعضی اقدامات خشونت آمیز که حقوق میلیونها لبنانی را هدف نهاده شده کاملا مردود و محکوم است و همچنین هرگونه برنامه برای سقوط رئیس جمهور یک توهم است.

در انتها بیانیه این فراکسیون آمده است، از نخست وزیر مکلف می خواهیم تا با احترام به قانون اساسی برای تشکیل دولت نجات به لبنان برگردد؛ ضمن اینکه راه چاره برای خروج از بحران سیاسی در داخل کشور است و نه پایتخت های دنیا.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 726

به "لبنان، ملاقات حریری با لاوروف در ابوظبی و احتمال سفر هیئتی از روسیه به بیروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، ملاقات حریری با لاوروف در ابوظبی و احتمال سفر هیئتی از روسیه به بیروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید