پیشگیری از پوکی استخوان

به گزارش مجله جغتای، در این مطلب به بایدها و نبایدهای پیشگیری از پوکی استخوان می پردازیم.

پیشگیری از پوکی استخوان
پوکی استخوان مانند دیابت یا فشارخون بالا از بیماری هایی است که با متعادل نگاه داشتن رژیم غذایی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. اگر سابقه پوکی استخوان در خانواده تان باشد، دقت به عادات غذایی اهمیت ویژه ای می یابد و باید بعضی مواد غذایی را که برای بافت استخوانی مضر است، محدود و از بعضی عادات غذایی اجتناب کرد:

مصرف بیش از حد سدیمعلاوه بر افزایش خطرهای بیماری های قلبی عروقی با مصرف زیاد نمک، هر چه اندازه نمک مصرفی فرد بیشتر باشد، دفع کلسیم در ادرار و عرق فرد هم بیشتر می گردد.

استفاده زیاد گوشت قرمزرژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین ها هم برای استخوان ها ضرر دارد. در جریان هضم مواد غذایی، پروتئین های حیوانی اسیدهایی همانند اسید فسفریک، سولفوریک و غیره آزاد می نمایند که PH بدن را تغییر می دهد. هر چه PH بدن اسیدی تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان ها از دست می رود.

غذاهای التهابیدر کسانی که استعداد یا سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان را دارند، از مصرف بیش از حد محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی سفید، بادمجان و. .. باید اجتناب نمایند چون این غذاها منجر به التهاب استخوان و در نهایت تسریع فرایند ابتلا به پوکی استخوان خواهند شد.

اسفناج خاماگرچه مصرف اسفناج برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان لازم است اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده ای به نام اگزالات باعث عدم جذب کلسیم در بدن گردد.

مصرف بیش از حد کافئینمصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می نماید. هر چه اندازه کافئین وارد شده به بدن بیشتر باشد، کلسیم بیشتری به وسیله ادرار دفع می گردد بنابراین اگر می خواهید تا 90 سالگی زندگی کنید، باید از تعداد فنجان های قهوه که روزانه می نوشید بکاهید.

مصرف نوشابه های گازداراین نوشیدنی ها علاوه بر این که اشباع از کافئین هستند، به دلیل داشتن اسید فسفریک، اسیدی معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می نماید، برای استخوان ها مضرند. در مقابل، اسیدکربنیک موجود در آب های معدنی گازدار هیچ تأثیر منفی بر استخوان ها ندارد.

منبع: حوزه نت

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1047

به "پیشگیری از پوکی استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از پوکی استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید