کاهش آثار مخرب زمین لرزه های احتمالی با سامانه ایرانی

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی، سیستم های مانیتورینگ مبتنی بر سامانه های معین موقعیت و ناوبری یکی از به روزترین سامانه هایی است که از آنها برای پایش حرکات پوسته زمین و اتمسفر استفاده می گردد. سنسورهای مورد استفاده در این سیستم ها، گیرنده های دقیق معین موقعیت و ناوبری است که به عنوان گیرنده های ژئودتیک شناخته می شوند.

کاهش آثار مخرب زمین لرزه های احتمالی با سامانه ایرانی

این محصول کاربردی با فناوری بالا به وسیله جمعی از متخصصان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فراوری شده است و ویژگی هایی چون امکان استفاده از این سیستم در شرایط آب و هوایی متنوع، امکان کنترل یا پایش حرکات پوسته زمین در بازه های زمانی کوتاه و دقت بالای مقدار گیری در این سیستم ها را دارا است.

امروزه چنین سیستمی یکی از ابزارهای مهم و مکمل سیستم های پایش پوسته نظیر دستگاه های لرزه نگاری و شتاب نگاری محسوب می گردد و به عنوان یک سامانه لرزه نگاری در منطقه ها لرزه خیز جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این سامانه را می توان به سامانه ای برای پایش مقدار آب قابل بارش در لایه تروپسفر از جو و سامانه ای برای پایش چگونگی توزیع الکترون های آزاد در لایه یونسفر از آن توسعه داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1411

به "کاهش آثار مخرب زمین لرزه های احتمالی با سامانه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش آثار مخرب زمین لرزه های احتمالی با سامانه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید