کره حیوانی بهتر است یا مارگارین؟

به گزارش مجله جغتای، استفاده از کره حیوانی به دلیل چربی اشباع شده ای که دارد، برای بسیاری از افراد که درگیر بیماری های قلبی هستند، توصیه نمی شود. از این رو باید یک ماده جایگزین دیگر برای آن یافت و مارگارین(Margarine)، همان چیزی است که به آن احتیاج داریم.

کره حیوانی بهتر است یا مارگارین؟

مارگارین نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی از طریق ناپلئون سوم امپراتور فرانسه به عنوان جایگزینی ارزان قیمت و مناسب برای کره لبنی اختراع شد. البته محصولی که امروز تحت عنوان مارگارین استفاده می کنیم، حتما تفاوت های مهمی با آن چه در دویست سال پیش استفاده می شد، دارد. اما به هر حال قدمت این ماده خوراکی نشان از اهمیت آن در سبد غذایی انسان ها دارد.

از نظر ساختار ترکیبی مارگارین ترکیبی از روغن های گیاهی مختلف، آب، بتاکاروتن، نمک و امولسیون است. مقدار و نوع هرکدام از این ترکیبات منجر به تولید انواع مختلفی از مارگارین می شود. مثلا یک نوع مارگارین دارای چربی نیمه اشباع است، یا نوع دیگر آن کاملا فاقد چربی اشباع شده است. حتی مارگارین هایی وجود دارند که درصد چربی آن بسیار پایین است و از نظر سلامت محصول در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

مارگارین هم مانند هر ماده غذایی دیگری دارای فواید و مضراتی است که بحث پیرامون مصرف آن را برجسته می کند. از آن جا که در طی سال های متمادی مارگارین به عنوان جایگزین کره حیوانی معرفی گشت، این تصور اشتباه درباره مارگارین به وجود آمد که ماده ای کاملا سالم است. در حالی که طی فرآیند شیمیایی تولید آن، از چربی ترانس استفاده می شود که می تواند برای بدن مضر باشد. همین مسئله باعث شد تحقیقات درباره مفیدبودن یا نبودن مارگارین ایجاد شود، با یک سوال کلیدی و مهم:

آیا مارگارین بخوریم یا نه؟

مارگارین چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید مارگارین از نظر زمانی کوتاه تر از کره حیوانی است، اما روش های پیچیده تری دارد. رایج ترین روش تولید مارگارین، هیدروژناسیون نام دارد. این روش برای جامد سازی روغن های گیاهی به کار می رود. پس از استخراج روغن و چربی و تصفیه کامل، عصاره روغن به کمک هیدروژناسیون، از حالت مایع به جامد تبدیل می شود. از طرف دیگر مقادیر چربی تحت حرارت تبدیل به مایع شده و نهایتا پس از ترکیب مواد و اضافه کردن آب، مارگارین تولید می شود. در این بین مواد دیگری نظیر امولسیون و طعم دهنده نیز به این ترکیب اضافه می شوند.

یکی از مهم ترین چالش هایی که مارگارین در فرآیند هیدروژناسیون با آن روبرو می شود، شکل گیری اسید های چرب ترانس به شکل اجتناب ناپذیر است. چربی ترانس یک ماده مضر بوده که تبدیل به پاشنه آشیل مارگارین نیز شده و منتقدان استفاده از مارگارین همواره از مضرات ترانس به عنوان علتی برای استفاده نکردن از آن یاد می کنند. اگرچه صرف وجود ترانس لزوما نمی تواند علت محکمی باشد و مارگارین دارای فواید و مزیت های زیادی نیز هست.

بعضی از تولیدکنندگان مارگارین برای حل مشکل چربی های ترانس از روش های دیگری به جز هیدروژناسیون استفاده کرده اند که مهم ترین آن اینتِراستِریفیکاسیون است. در این روش- که از هیدروژناسیون نیز به مراتب گران تر است، مولکول های اسید چرب از تری گلیسریدی به تری گلیسریدی دیگر(اینتراستریفیکاسیون) یا از نقطه ای به نقطه دیگر(اینترا استریفیکاسیون) در همان تری گلیسرید جابجا می شوند که در نتیجه مولکول تازهی با مشخصات مخصوص خود ایجاد می شود. استفاده از این روش در کاهش چربی ترانس مارگارین بسیار موثر است.

مصرف مارگارین چه فوایدی دارد؟

بر خلاف کره حیوانی که کلسترول خون را افزایش می دهد، مارگارین چنین مسئله ای را برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. از طرفی وجود امگا 3، امگا 6 و امگا 9 باعث می شود این نوع کره به مراتب غنی تر از کره حیوانی باشد.

فواید مارگارین محدود به انواع امگا نیست. مارگارین به علت این که عصاره روغن های گیاهی مفید است، از انواع ویتامین های E، A، D، B و K هم بهره می برد که فواید بسیار زیادی هم دارند. این ویتامین ها در کره های حیوانی وجود ندارند و به همین علت می توانند به عنوان مزیتی برای مارگارین محسوب شوند. همچنین اگر نسبت به مصرف شیر و فرآورده های آن حساسیت دارید، قاعدتا باید از یک ماده جایگزین استفاده کنند و مارگارین می تواند به عنوان ماده خوراکی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

مارگارین بخوریم یا نخوریم؟

مصرف مارگارین- فارغ از این که جایگزینی برای کره حیوانی است یا نه- در حفظ سلامت شما موثر است. در نظر داشته باشید که حتی در صورت استفاده روزمره از کره حیوانی، می توانید با جایگزین کردن بخشی از مصرف کره با مارگارین، علاوه بر تجربه یک طعم و مزه تازه و دلپذیر، چربی اشباع شده مصرفی خود را نیز کاهش دهید. مارگارین به عنوان یک ماده خوراکی خوش طعم می تواند در پخت مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت استفاده از انواع مارگارین با چربی پایین تر، نگرانی های احتمالی درباره چربی ترانس نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1322

به "کره حیوانی بهتر است یا مارگارین؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره حیوانی بهتر است یا مارگارین؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید