آشنایی با سرکه برنج و خواص آن

به گزارش مجله جغتای، در این مقاله خواص و فواید و آموزش دقیق سرکه برنج را به ساده ترین روش ارائه کرده ایم که در حین اینکه طعم عالی و بی نظیر سرکه برنج را ایجاد نمایید روش ساده و پر کاری نیز نباشد.

آشنایی با سرکه برنج و خواص آن

سرکه برنج

سرکه برنج از طعم دهنده هایی است که در غذاهای آسیایی خصوصا غذاهای کره ای و ژاپنی کاربرد دارد.

سرکه برنج طعم خاص و منحصر به فردی دارد و به غذاهایی که در آن استفاده گردد طعم و مزه متفاوتی می دهد.

سرکه برنج در بسته بندی های کوچک و بزرگ در فروشگاه های عرضه مواد غذایی (البته فروشگاه های بزرگ و لوکس) موجود است ولی معمولا همه افراد به سرکه برنج دسترسی ندارند و معمولا در پی خرید سرکه برنج از فروشگاه های مختلف هستند.

اگر اهل آشپزی باشید و علاقه مند به ایجاد تنوع در برنامه غذایی خانواده باشید و غذاهای ملل دیگر را امتحان می کنید پس حتما سرکه برنج را در منزل تهیه کنید و طعم و مزه ای خاص در غذاهای خود ایجاد کنید.

امروزه در چین، سرکه های برنج بر حسب رنگ به سه دسته تقسیم می شوند : سیاه، قرمز و سفید.1

خواص و فواید سرکه برنج

1. سلامت پوستاین سرکه را می توان به طور مستقیم به پوست استفاده کرد، به ویژه هنگامی که با اسانس روغن چای مخلوط می گردد.

این می تواند به عنوان یک مرطوب نماینده برای پوست و جلوگیری از عفونت های خاص استفاده کرد، در عین حال تسکین دهنده التهاب ناشی از تابش نور خورشید بر پوست استفاده می گردد

2. تقویت سیستم ایمنیاین نوع سرکه غنی از اسیدهای آمینه خاصی است که برای سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

با استفاده از این سرکه، شما می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید و فعالیت های رادیکال آزاد را تقویت کنید.

3. درمان مسائل قلبی عروقیتحقیقات نشان داده است که سرکه برنج می تواند مقدار کلسترول را در شریان ها و رگ های خونی کاهش دهد و به شما در جلوگیری از بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی یاری می نماید.

4. مناسب دستگاه گوارشبعضی از مواد فعال مانند اسید استیک موجود در سرکه برنج می توانند التهاب را در روده از بین برده بعلاوه حرکت روده را طبیعی می نماید.

5. سم زدای کبددر قرن ها، سرکه برنج در ژاپن به عنوان یک تونیک برای کبد مورد استفاده قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که اثر سم زدایی این ارگان را افزایش می دهد و کبد می تواند کار خود را بخوبی انجام دهد.

6. پیشگیری از سرطانحضور آنتی اکسیدان ها در سرکه برنج به علت پتانسیل ضد سرطانی آنها، در سال های اخیر توجه زیادی را جلب نموده است.

آدینه از دانشمندان چینی منبع ترکیبات آنتی اکسیدان در سرکه معطر ژنجیانگ را مطالعه نموده و متوجه شدند که میزان کل ترکیبات فنولیک و فلاوون ها حین تخمیر اسید استیک افزایش یافته و هر دو اینها مربوط فعالیت به دام انداختن DPPH است.2

7. مبارزه با خستگیخستگی یکی از بزرگ ترین دشمنان انسان است، به خصوص وقتی سعی می کنید به هدفی نظیر تناسب اندام دست یابید. حتی بعضی از آدم ها هنگامی که خستگی بر آن ها غلبه می نماید، دست از کوشش بر می دارند، زیرا بدن شان به فشار بیش از مقدار ای که فعالیت بدنی بر آن وارد می نماید، عادت ندارد. البته، این فشار و درد ماهیچه ای ناشی از انجام فعالیت های ورزشی موضوع نگران نماینده ای نیست و تا پیش از آن که به تدریج به حس ناراحتی تبدیل گردد، آن را در ورزش تحمل کنید.

یکی از فواید سرکه برنج برای سلامتی، به خصوص برای آن هایی که می خواهند وزن شان را کاهش دهند یا به تازگی ورزش را آغاز نموده اند، مبارزه علیه خستگی است. اسید لاکتیک همان ماده ای است که در اثر انجام فعالیت در بدن ساخته می گردد و عامل ایجاد احساس درد و گرفتگی است. سرکه برنج حاوی میزانی زیادی آمینو اسید است که می توانند اسید لاکتیک را تحت کنترل درآوردند. بنابراین، افزودن سرکه برنج به رژیم غذایی تان باعث می گردد که در طول روز انرژی فراوانی داشته باشید.

8. یاری به حفظ وزن سالمیکی از بزرگ ترین فواید سرکه برنج برای سلامتی یاری به کنترل وزن بدن است؛ این مسئله نقش بسیار مهمی در محافظت از سلامت و تن درستی بدن ایفا می نماید. چاقی مفرط با بروز انواع مختلفی از بیماری ها از قبیل مسائل قلبی، افزایش کلسترول خون، افزایش قند خون، و بسیاری دیگر در ارتباط است. چنان چه سبک زندگی سالمی نداشته باشید، کنترل وزن برای تان بسیار سخت خواهد بود. سبک زندگی تان را تغییر دهید؛ کمی صبر و حوصله کنید؛ و به تدریج به سبک زندگی نو و سالم تان عادت کنید.

ولی افزودن سرکه برنج به رژیم غذایی به مقدار تغییر سبک زندگی سخت نیست؛ گذشته از آن، می توانید از این ماده پر خاصیت در تهیه و پخت غذا بهره ببرید. سرکه برنج به کاهش چربی اضافه بدن یاری می نماید. مردم ژاپن گواه بزرگی بر اثربخشی سرکه برنج بر کنترل وزن هستند؛ ژاپنی ها از گذشته ها تا به امروز برای یاری به کاهش وزن از سرکه برنج (عمدتا برنج قهوه ای) استفاده می نمایند، و بعضی از غذاهای ژاپنی منحصرا با سرکه برنج تهیه می شوند.3

طرز تهیه سرکه برنج

مواد لازم تهیه سرکه برنج در منزلبرنج سفید

شکر سفید

آب

مایه خمیر

سفیده تخم مرغ

وسایل لازمظروف شیشه ای با درب محکم و فضای کافی

صافی و تنظیف

طرز تهیه سرکه برنجبرنج را به خوبی بشویید و در آب خیس کنید برنج باید حدود 6 ساعت خیس بخورد. به ازای هر پیمانه برنج 2 پیمانه آب بریزید.

بعد از گذشت 3 ساعت دانه های خیس خورده برنج را با دست به خوبی فشار دهید تا خرد گردد و سپس مجدد سه ساعت دیگر برنج را خیس دهید. بعد از 6 ساعت برنج را داخل تنظیف بریزید و فشار دهید تا تمام آب برنج خارج گردد.

آب برنج را در ظرف بریزید و در یخچال بگذارید آب برنج باید یک شب کامل در یخچال بماند.

روز بعد آب برنج را از یخچال خارج کنید و مقدار گیری نمایید.

به ازای هر پیمانه آب برنج 3/4 پیمانه شکر سفید اضافه نمایید.

آب برنج و شکر را مخلوط کنید تا تمام شکر در آب برنج حل گردد.

سپس از روش بن ماری استفاده نمایید و مخلوط آب برنج و شکر حل شده را داخل ظرفی ریخته و به روش بن ماری حدود 30 دقیقه بپزید.

بعد از پخته شدن مایه آن را کناری بگذارید تا خنک گردد و سپس در ظرف شیشه ای مناسبی بریزید.

در این مرحله به ازای 4 پیمانه مایه 1/4 قاشق سوپخوری مخمر اضافه نمایید و مایه را به خوبی مخلوط کنید.

درب ظرف را ببندید و در دمای محیط (نباید زیاد سرد یا گرم باشد) قرار دهید . زمان اولیه رسیدن سرکه برنج حدود یک هفته است.

در طی هفته مایه آغاز به حباب زنی و جوشیدن می نماید، بعد از گذشت 5 روز تا یک هفته تمام حباب ها از بین می رود و در این مرحله باید ظرف سرکه را تغییر دهید.

تمام سرکه را در ظرف تمیز و خشکی بریزید و درب ظرف را ببندید . ظرف باید شیشه ای باشد و درب آن به خوبی بسته گردد.

مجدد حداقل 4 روز ظرف را در دمای محیط نگهداری کنید و سرکه برنج آماده مصرف است.

سپس مایه به دست آمده که بوی آن کاملا سرکه ای است را از صافی بگدرانید و مجدد حدود 15 دقیقه به روش بن ماری حرارت دهید و بپزید.

سرکه به دست آمده کمی کدر است و شفاف نیست اگر می خواهید سرکه برنج کاملا شفاف داشته باشید در مرحله آخر قبل از پخت به ازای هر 20 پیمانه سرکه یک عدد سفیده تخم مرغ اضافه کنید و سپس سرکه را به روش بن ماری پخت دوم نمایید.

تمام کدری سرکه به خورد سفیده تخم مرغ می رود و می توانید بعد از پخت آن را بردارید و سرکه برنج شفاف داشته باشید.1

پی نوشت:

1.www.sepandjam.ir

2.www.delgarm.com

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1069

به "آشنایی با سرکه برنج و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سرکه برنج و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید