بلینکن نسبت به مسئله تایوان ابراز نگرانی کرد

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای خاطرنشان کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با وانگ ئی وزیر خارجه چین تبادل نظر کرد. وی ضمن بحث و تبادل نظر درباره مقدمات ملاقات مجازی آینده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ رئیس جمهور چین، به این مسئله اشاره نمود که این ملاقات فرصتی را به رهبران هر دو کشور ارائه می دهد تا در خصوص چگونگی مدیریت مسئولانه رقابت بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در همکاری با یکدیگر در حوزه هایی با منافع همراستا، تبادل نظر نمایند.

بلینکن نسبت به مسئله تایوان ابراز نگرانی کرد

طبق این بیانیه، بلینکن طی اظهاراتی مداخله جویانه، از پکن خواسته است تا برای حل مسالمت آمیز مسئله تایوان وارد مصاحبه گردد.

پرایس در این باره اضافه نمود: وزیر امور خارجه بر علاقه دیرینه آمریکا به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید نمود و نسبت به ادامه فشار نظامی، دیپلماتیک و مالی جمهوری خلق چین علیه تایوان ابراز نگرانی کرد.

بلینکن بعلاوه با همتای چینی خود در خصوص بهبود فراوری ناخالص داخلی جهانی با توجه به تورم و اختلالات زنجیره تامین، مصاحبه کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: بلینکن بر اهمیت اتخاذ تدابیری برای اطمینان از اینکه عرضه جهانی انرژی و نوسان قیمت ها بهبود اقتصاد جهانی را به خطر نمی اندازد، تاکید نمود.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می گردد که پیشتر وانگ ئی وزیر امور خارجه چین به واشنگتن درباره حمایت از نیروهای استقلال طلب تایوان هشدار داد و گفت که ایالات متحده سیگنال های اشتباه را به آنها ارسال می نماید.

وانگ تاکید نمود که واشنگتن باید به تعهدات خود در رابطه با تایوان عمل کند و در پی کوشش برای حمایت از استقلال این جزیره نباشد.

آمریکا و شرکای غربی اش اخیرا و در راستای سیاست های تنش برانگیز ایندوپاسیفیک واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در منطقه ها تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1103

به "بلینکن نسبت به مسئله تایوان ابراز نگرانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن نسبت به مسئله تایوان ابراز نگرانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید