جزئیات طرح شفافیت آراء نمایندگان

به گزارش مجله جغتای، تهران (پانا)-عضو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس جزئیات طرح شفافیت آرای نمایندگان را تشریح کرد.

جزئیات طرح شفافیت آراء نمایندگان

به گزارش اعتماد آنلاین، محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی از اتمام آنالیز طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس اطلاع داد و گفت: این طرح برای آنالیز در صحن علنی مجلس به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه اجماع کلی بر روی بحث شفافیت آرای نمایندگان در جامعه وجود دارد، ادامه داد:همانطور که در صحن علنی مجلس مذاکرات شفاف است باید در رای گیری ها نیز این شفافیت وجود داشته باشد که به همین دلیل بیش از 170 نماینده طرحی را امضا نموده و به هیئت رئیسه ارائه کردند که در کمیسیون تدوین آیین نامه این موضوع آنالیز و تصویب شد.

نماینده مشهد در مجلس با اشاره به جزئیات این طرح که در کمیسیون تدوین آئین نامه به تصویب نمایندگان رسیده است، عنوان نمود: اولین بحث در این طرح، اعلام نتایج رای گیری و آرای نمایندگان در آنالیز طرح ها و لوایح است بر این اساس اسامی نمایندگانی که رای موافق، مخالف و ممتنع دادند همان روز توسط سامانه اطلاع رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس رسانه ها و عموم مردم قرار می گیرد.

عضو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس محور دوم این طرح را شفافیت مذاکرات و مصوبات کمیسیون ها دانست و افزود: کمیسیون ها اساس کار کارشناسی در طرح ها، لوایح، تحقیق و تفحص و بسیاری از مسائل هستند، اما تا به امروز مذاکرات، عملکرد، برگزاری جلسات آن ها شفاف نبوده لذا در طرح پیشنهاد شده که دستور کار کمیسیون ها یک هفته قبل به اطلاع مردم برسد و مشروح مذاکرات آنها به وسیله صدا و سیما پخش گردد و رای های که نمایندگان در کمیسیون ها داده اند نیز اعلام گردد.

کریمی قدوسی با اعلام اینکه محور سوم در این طرح شفاف شدن ماموریت های نمایندگان است، گفت: طبق مصوبه کمیسیون هزینه های سفر و خروجی سفر آنها باید به اطلاع عموم برسد.

وی ادامه داد: در این طرح به رسانه ملی این اجازه داده شده تا در جلسات کمیسیون ها حضور داشته باشد و جلسات را ثبت و ضبط کند، البته این موضوع الزام نشده است چون مغایر قانون اساسی است.

نماینده مشهد در مجلس افزود: از آنجا که در قانون پیش بینی شده که جلسات غیرعلنی می تواند مصوبات غیر علنی داشته باشد در اصلاحات چنین موضوعی پیش بینی شد تا در صورت احتیاج نمایندگان پیشنهاد آرا غیر شفاف داده و در صورت تصویب، رای گیری به صورت غیر شفاف انجام گردد.

کریمی قدوسی یکی دیگر از تغییرات طرح شفافیت آرای نمایندگان را شفافیت در رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی اظهار داشت و افزود: به طور کلی آرا در صحن شفاف می گردد و نتایج رای گیری در اختیار عمومی مردم قرار می گیرد.

وی یکی دیگر از محورهای این طرح را اعلام اسامی نمایندگانی که در رای گیری مشارکت نمی نمایند دانست و گفت: اسامی این نمایندگان منتشر می گردد که تاثیر مثبتی بر کارآمدی صحن مجلس خواهد داشت.

نماینده مشهد در مجلس با اعلام اینکه در طرح فعلی پیش بینی شده که اطلاعات میزان حضور، غیبت های موجه وغیر موجه، مرخصی نمایندگان اعلام گردد، گفت: طبق طرح تصویب شده مذاکرات کمیسیون ها مانند مذاکرات مجلس حداکثر بعد از یک ماه چاپ می گردد و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 484

به "جزئیات طرح شفافیت آراء نمایندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح شفافیت آراء نمایندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید